اعتراض به رتبه بندی معلم (چطور رتبه خود را ارتقا دهیم؟)

برای اعتراض به رتبه ی اعلام شده باید چه کار کرد؟

0

اعتراض به رتبه و امتیاز در رتبه بندی معلمان

اخبار رتبه بندی معلمان مدت‌هاست که شنیده می‌شود و امسال قرار شد که هرطور شده اجرا شود. تصور می‌شد با اجرای طرح رتبه بندی معلمان دیگر کمتر در مورد آن بشنویم که با اعلام رتبه‌ها دوباره این اخبار قوت گرفت. بعضی از معلمانی که به نظر شایستگی‌های زیادی داشتند و باید رتبه‌ی 5 را دریافت می‌کردند نتوانستند بیشتر از رتبه‌ی 2 یا 3 دریافت کنند و  حتی برخی رتبه‌ی 1 دریافت کردند. در ادامه به این می‌پردازیم که دلیل این تفاوت‌ها چیست و اعتراض به رتبه بندی معلم را چطور باید انجام داد تا مثمر ثمر باشد و راه‌های آن  چیست. 

رتبه بندی برای چه بود؟

استخدام معلمان در کشورهای دیگر بیشتر به این صورت است که مدیر مدرسه یا ناحیه و بخش اقدام به استخدام معلمان شایسته می‌کند و می‌تواند قرارداد معلم با عملکرد ضعیف‌تر را تمدید نکند؛ اما در کشور ما به این صورت است که معلم پس از استخدام رسمی تا زمان بازنسشتگی می‌تواند مشغول به کار باشد. به این ترتیب ربطی نداشت که شما عملکرد خوبی داشته باشید یا بد، هر دو معلم با سابقه‌ی کاری یکسان، حقوق یکسانی دریافت می‌کردند. 

اجرای رتبه بندی معلمان برای این بود که معلمان با شایستگی‌های بیشتر که در زمینه‌ی تعلیم و تربیت تلاش بیشتری نیز می‌کنند از حقوق و مزایای بیشتری نیز برخوردار باشند. 

چه رتبه‌هایی برای معلمان در نظر گرفته شده است؟

5 رتبه در این لایحه برای معلمان در نظر گرفته شده که به صورت ذیل هستند:

  • رتبه 5 معلم پایه یا آموزشیار معلم 
  • رتبه 4 یا مربی معلم
  • رتبه 3 معلم حرفه‌ای یا استادیار معلم
  • رتبه 2 معلم سرآمد یا دانشیار معلم
  • رتبه 1 معلم راهبرد یا استاد معلم

چطور می‌توان امتیاز بیشتری برای رتبه دریافت کرد؟

معلمان می‌توانند رتبه‌ی خود را با روش‌های مختلفی ارتقا دهند که مهمترین آن‌ها به شرح زیر است:

  1.     ارتقای مدرک تحصیلی
  2.     دستاورد و خلاقیت در امر آموزش: با تولید محتوای آموزشی بصورت نرم افزار یا ویدئو، ساخت وسایل کمک آموزشی، درسنامه و ابزار و تجهیزات آموزشی می‌توان برای ارتقای رتبه اقدام کرد. 
  3.     تألیف کتاب و مقاله
  4.     کسب مقام در مسابقات، رویدادها و جشنواره‌ها: دریافت عنوان معلم و پژوهشگر نمونه در این دسته قرار می‌گیرد که با انجام اقدام پژوهی و انواع پژوهش‌های دیگر می‌توان برای ارتقای رتبه اقدام کرد. 

مسابقات، جشنواره‌ها و رویدادهایی که مرتبط به امر تعلیم و تربیت هستند مانند جشنواره‌ی تدریس برتر، مسابقات تولید محتوا و رویدادهای آموزشی نیز اهمیت دارند. 

  1.                 مشارکت در کار گروهی مانند کمیته‌های مصورب، ستاد تربیتی مدرسه، بسیج، گروه آموزشی، شورای مدرسه، انجمن‌ها و نهادهای خیریه
  2.                 یادگیری مستمر: برای ثابت کردن یادگیری مستمر باید تلاش مستمر برای کسب مهارت و دانش با شرکت در دوره‌های رشته‌ی تخصصی، گواهی مهارت و مشارکت داوطلبانه و مشتاقانه با تجربه‌ی مدرسه داشت. 
  3.                 تدریس به همکاران در کارگاه‌های تخصصی، آموزش خانواده، دوره‌های ضمن خدمت و تدریس در دانشگاه‌های وابسته به وزارت آموزش و پرورش نیز برای ارتقای رتبه امتیاز آور است. 
  4.                 دریافت تقدیرنامه 
  5.                 شرکت در دوره‌های ضمن خدمت. 

 

اعتراض به رتبه بندی معلم

در بسیاری از موارد پیش آمده است که معلمی با وجود داشتن امتیازات بالا و شایستگی‌های کافی، رتبه‌ی مناسب خود را دریافت نکرده است. برای اعتراض به رتبه بندی معلم باید در سامانه‌ی my.medu.ir شکایت خود را ثبت نمود. به هنگام ثبت اعتراض به رتبه بندی معلم نیاز است تا شواهد و مدارکی ارائه شود که در انجام رتبه بندی اشتباه صورت گرفته و نیاز به اصلاح دارد.

در منوی اصلی این سامانه قسمتی با عنوان رتبه بندی وجود دارد که با مراجعه به آن جدول امتیازات کسب شده در هر قسمت از شایستگی های حرفه ای، عمومی، تخصصی و … بیان شده است. دو گزینه ی قبول رتبه و اعتراض نیز در قسمت پایین جدول امتیازات قرار دارد که با کلیک بر روی اعتراض دارم، معلمان می توانند به صفحه ی اعتراض به رتبه بندی مراجعه کنند.

تنها یکبار می توان اعتراض کرد و پایان زمان آن نیز تا 23 اسفند 1401 است. ممکن است در صورت بررسی مجدد رتبه و امتیاز، امتیاز معلم کمتر یا بیشتر شود.

اگر امتیاز کسب شده کافی نباشد چطور؟

اگر حداقل امتیاز مورد نیاز جهت رتبه بندی کسب نشده باشد می‌توان با انجام فعالیت‌های تولید محتوای آموزشی، دوره‌های ضمن خدمت و اقدام پژوهی امتیاز خود را بالا برد تا رتبه‌ی مورد نظر حاصل شود. 

 

جمع بندی

در رتبه بندی معلمان سعی شده تمام شایستگی‌های مهم در امر تعلیم و تربیت در نظر گرفته شود؛ این کار تا حدودی کمک می‌کند تا معلمان با شایستگی بیشتر رتبه‌ی بهتری نیز کسب کنند. وجود اشتباه در رتبه بندی نیز غیرممکن نیست کما اینکه در مواردی مشاهده نیز شده است که معلم با سابقه‌ی بالا و فعالیت‌های آموزشی و پرورشی فراوان رتبه‌ی مناسب دریافت نکرده باشد. برای اعتراض به رتبه بندی معلم در کنار ثبت شکایت در my.medu.ir می‌توان فعالیت‌های امتیاز آور مانند اقدام پژوهی و تولید محتوای آموزشی را نیز انجام داد. 

 

 

آدرس ایمیل شما منتشر نمیشه.

پیام شما ارسال شد