در مورد مشاوره انتخاب رشته کنکور 1401 چه می دانید؟

در مورد مشاوره انتخاب رشته کنکور 1400 چه می دانید؟

0

 

چرا مشاوره انتخاب رشته کنکور 1401؟

 

دانش آموزان 12 سال درس می‌خوانند، مدرسه می‌روند و امتحان می‌دهند. شاید بیشترین تلاششان را هم همان ماه‌های آخر سال دوازدهم نشان می‌دهند. تمام این‌ها برای چیست؟ برای انتخاب رشته کنکور و رفتن به دانشگاه و رشته‌ای که دوست دارند. شما به عنوان یک دانش آموز برای انتخاب رشته کنکور 1401خود برنامه ریزی کرده‌اید؟ می دانید چه رشته‌هایی می‌خواهید بروید؟ کدام دانشگاه می‌خواهید بروید؟ اصلاً مراحل انتخاب رشته کنکور 1401 چگونه است؟ آیا نیاز به مشاوره انتخاب رشته کنکور 1401خواهید داشت؟ در ادامه به مراحل انتخاب رشته کنکور و بررسی خدمات مشاوره‌ای در این زمینه خواهیم پرداخت.

انتخاب رشته کنکور سراسری

انتخاب رشته کنکور سراسری یکی از رویدادهایی است که هرساله تعداد زیادی از محصلان را مشغول می‌کند. داوطلبانی که در کنکور سراسری شرکت کرده‌اند به چند دسته تقسیم می‌شوند:

  1. دانشجویانی که رتبه‌ی خوبی آورده‌اند و مجاز به انتخاب رشته شده‌اند. این گروه به دنبال انتخاب رشته کنکور سراسری خود هستند که مسلماً رشتهی مورد علاقه‌ی خود را در شهرهای مختلف انتخاب خواهند کرد. ممکن است کسی رتبه‌ی 7 آورده باشد و کسی هم ممکن است رتبه‌ی ده هزار آورده باشد و هدفش هم همان بوده است. منظور ما از این درسته داوطلبانی هستند که به هدف خود در کنکور رسیده‌اند.
  2. دانشجویانی که با رتبه‌ی خود می‌توانند به دانشگاه یا رشته‌ای بروند ولی تصمیم می‌گیرند که یک سال دیگر تلاش کنند و سعی کنند رتبه‌ی بهتری بیاورند تا بتوانند به رشته و دانشگاه مورد علاقه‌ی خود بروند؛ یا اینکه بی خیال علاقه‌ی خود شوند و امسال را بروند به یک دانشگاه و رشته‌ای که علاقه‌ای ندارند اما به مدرک و یا فرصت شغلی آن رشته نیاز دارند.
  3. دانشجویانی که مجاز به انتخاب رشته نشده‌اند و مجبورند که یک سال دیگر در آزمون سراسری شرکت کنند.

شُمای دانش آموز هم از هم اکنون باید تکلیف خود را مشخص کنید که می‌خواهید در انتخاب رشته کنکور 1401جزو کدام یک از دسته‌های بالا باشید؟ آیا جزو گروه یک خواهید بود که به دنبال مشاوره انتخاب رشته کنکور 1401 خواهند بود و یا گروه سوم که مشاوره برای آن‌ها فایده‌ای نخواهد داشت. گروه دوم نیز نیاز به مشاوره انتخاب رشته کنکور 1401 خواهند داشت. با مشاوره می‌توان دقیق‌تر بررسی کرد و دید که آیا واقعاً امکان قبولی در رشته دلخواه آن‌ها وجود دارد یا خیر. اگر می‌خواهید جزو گروه اول باشید که با خوشحالی و شعف تمام صفحه‌ی انتخاب رشته کنکور خود را پر می‌کنند باید از خیلی چیزها بگذرید تا در آینده افسوس نخورید.

چه تعداد دانشگاه و دانشجو در کشور وجود دارد؟

ما چندین دسته دانشگاه در کشور داریم:

  1. دولتی (141 واحد)
  2. پیام نور (466)
  3. آزاد (530)
  4. فنی و حرفه‌ای (170 واحد)
  5. علمی و کاربردی (953)
  6. مؤسسات آموزش عالی غیر انتفاعی و غیر دولتی (309)
از بین این 2569 دانشگاه، کدام یک انتخاب شما خواهد بود؟ چه رشته‌ای را در آن‌ها ادامه خواهید داد؟ چطور باید این کار را انجام دهید؟ زمانی که از مشاوره انتخاب رشته کنکور 1401استفاده می‌کنید متوجه خواهید شد که دقیقاً کدام یک را دوست دارید و کدام یک مناسب شماست.

انتخاب رشته کنکور هنر

داوطلبان گروه هنر می‌توانند در مقاطع کارشناسی و کاردانی تقریباً بین 37 رشته انتخاب رشته کنکور داشته باشند. برخی از رشته‌های دانشگاهی گروه هنر:

سینما عکاسی چاپ کارشناسی فرش
صنایع دستی موزه داری گرافیک مرمت آثار تاریخی
تلویزیون و هنرهای دیجیتالی مجسمه سازی طراحی و ساخت طلا و جواهر طراحی صحنه

 

برای انتخاب رشته کنکور هنر انتخاب‌های مناسبی هستند که در صورت وجود علاقه و البته توانایی می‌توان در آینده نیز به لحاظ درآمد جایگاه خوبی داشت؛ اما اینها بسته به این است که دانشجو استعداد مناسبی داشته باشد. برای دانشجویان رشته‌ی هنر امکان گرفتن بورسیه‌ی دانشگاه‌های خارجی به خصوص دانشگاه‌های کره جنوبی نیز وجود دارد.

انتخاب رشته کنکور زبان

بیشتر افراد به محض اینکه نام رشته کنکور زبان را می‌شنوند به یاد زبان انگلیسی می افتند. البته درست است که بیشتر داوطلبان این گروه به دنبال تخصص در رشته زبان انگلیسی هستند اما با این وجود تخصص در زبان‌های دیگر مانند ایتالیایی، چینی، ژاپنی، فرانسوی و اسپانیایی و ترکی استانبولی نیز وجود دارد.

داوطلبان گروه زبان که به فکر انتخاب رشته کنکور زبان هستند می‌توانند زبان تخصصی خود را انتخاب کنند که می‌تواند فرانسوی، آلمانی و یا سایر زبان‌هایی باشد که سازمان سنجش مشخص می‌کند. برای انتخاب رشته کنکور زبان 15 رشته کارشناسی و 2 رشته کاردانی وجود دارد. البته این آمار حدودی است و هرساله ممکن است رشته‌های بیشتری اضافه شوند. در بین این 17 رشته بیشترین طرفدار را رشته‌ی آموزش زبان انگلیسی دارد. داوطلبانی که فکر می‌کنند در انتخاب رشته‌ی مناسب خود مطمئن نیستند می‌توانند با مشاوره انتخاب رشته کنکور 1401مختص گروه زبان رشته‌ی مناسب خود را پیدا کنند.

انتخاب رشته کنکور تجربی

تقریباً 147 رشته‌ی کارشناسی، کاردانی و دکترای عمومی در انتظار کسانی است که به دنبال انتخاب رشته کنکور تجربی هستند. البته باید این مورد را نیز مدنظر داشت که رشته‌ی تجربی بیشترین تعداد داوطلبین را در کنکور سراسری به خود اختصاص داده است و این درصد به گونه‌ای است که تعداد داوطلبین گروه‌های ریاضی، انسانی و هنر و زبان روی هم باز هم نمی‌تواند با تعداد داوطلبان گروه علوم تجربی برابری کنند.

این زیاد بودن تعداد داوطلبین ورود به رشته‌های این گروه را دشوار کرده است؛ اما هرکس که چیزی را واقعاً بخواهد می‌تواند به آن دست پیدا کند. فقط برای رسیدن به برخی اهداف نیاز به کمی راهنمایی است تا بتوانید قدم‌های خود را درست بردارید. با مشاوره انتخاب رشته کنکور 1401می‌توانید متناسب با رتبه‌ای که کسب کرده‌اید با رشته‌های مناسب گروه خود آشنا شوید و در نهایت رشته‌ای را انتخاب کنید که هم مورد علاقه‌ی شما باشد، هم آینده‌ی شغلی مناسبی داشته باشد و در نهایت شانس قبولی شما نیز در آن بیشتر باشد.

انتخاب رشته کنکور ریاضی

با 146 رشته‌ی کاردانی و کارشناسی رشته‌ی ریاضی داوطلبان زیادی از گروه ریاضی بر سر این رشته‌ها رقابت می‌کنند. دید اشتباهی که بسیاری از افراد نسبت به رشته‌ی ریاضی دارند این است که محصلان این رشته تماماً بیکار خواهند بود و تنها یک مدرک خواهند داشت که به هیچ دردی نمی‌خورد. این دید کاملاً اشتباه است.

بسیاری از رشته‌های ریاضی در دانشگاه وجود دارند که مهارت محور هستند؛ یعنی مهارت آموزی در آنها وجود دارد که دانشجو می‌تواند با استفاده از آنها نه تنها در دوران دانشگاه کسب درامد داشته باشد بلکه بعد از دانشگاه نیز نیازی به استخدام شدن در شرکت‌های مختلف نداشته باشد؛ اما اینکه چه رشته‌هایی از گروه ریاضی این ویژگی‌ها را دارند و چطور باید آن‌ها را انتخاب کرد در گرو استفاده از یک سرویس مشاوره انتخاب رشته کنکور 1401مختص داوطلبان ریاضی است.

انتخاب رشته کنکور انسانی

دوطلبین گروه انسانی می‌توانند از بین 113 رشته کاردانی و کارشناسی رشته‌ی مناسب خود را انتخاب کنند. در بین رشته‌های گروه انسانی، رشته‌های مرتبط با دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی طرفدار بیشتری بین داوطلبین این رشته دارد. دانشجویان رشته‌های گروه انسانی پتانسیل خوبی برای فعالیت در بخش‌های آموزشی و جامعه شناسی دارند که پایه‌های یک جامعه‌ی سالم و پویا را تشکیل می‌دهند؛ اما باید درست انتخاب کرد و دید که کدام رشته متناسب با روحیات و استعدادهای هر فرد است. تنوع رشته‌ها باعث می‌شود که برخی از داوطلبان انتخاب‌های اشتباهی داشته باشند. با مشاوره انتخاب رشته کنکور 1401مختص رشته انسانی می‌توان مسیر درست و مناسب را به داوطلبان نشان داد.

 

مراحل انتخاب رشته کنکور

در ابتدا نتایج اولیه‌ی کنکور سراسری منتشر می‌شود. نتایج اولیه‌ی کنکور سراسری غالباً در نمیه دوم مردادماه بر روی سایت سنجش به آدرس sanjesh.org قرار می‌گیرد. داوطلبان با مشاهده‌ی نتایج اولیه کنکور سراسری خود می‌توانند شَمای کلی از عملکرد خود و شانسی که برای انتخاب رشته کنکور دارند را مشاهده کنند.

نتایج اولیه کنکور سراسری چه چیزهایی را مشخص می‌کند؟

  • عملکرد در هر درس بصورت درصدی؛
  • رتبه (شامل رتبه در منطقه و رتبه کشوری)؛
  • تراز
  • مجاز یا غیرمجاز بودن انتخاب رشته برای رشته‌های مختلف و البته دوره‌های روزانه یا غیر روزانه.

هر داوطلب می‌تواند 150 انتخاب داشته باشد. اکثر داوطلبان همه‌ی این 150 انتخاب را استفاده نمی‌کنند و فهرست رشته‌ها و دانشگاه‌هایی که انتخاب می‌کنند شاید به 100 مورد هم نرسد.

آیا نیاز است که همه‌ی 150 مورد را پر کنیم؟

خیر، نیازی نیست که شما حتماً تمام 150 انتخاب خود را انجام دهید. هم می‌توانید 1 انتخاب داشته باشید و هم 70 و هم 150 انتخاب. اگر نمی‌دانید که دقیقاً باید چه کار کنید کمی راهنمایی می‌تواند به شما کمک کند.

انتخاب رشته برای داوطلبانی که در دو کنکور شرکت کرده‌اند چه می‌شود؟

هر داوطلب می‌تواند در دو کنکور شرکت کند. یک کنکور از گروه ریاضی، انسانی و تجربی و یک کنکور هم از گروه زبان و هنر. به هنگام انتخاب رشته کنکور سراسری هم هر داوطلب در کل می‌تواند 150 انتخاب داشته باشد و همه‌ی انتخاب‌های خود را هم باید با اولویت بندی در فرم انتخاب رشته کنکور سراسری قرار دهد. یعنی منِ داوطلب که هم در کنکور زبان و هم در کنکور ریاضی شرکت کرده‌ام باید دفترچه انتخاب رشته هر دو گروه را مطالعه کنم.

بالفرض رشته‌ی مترجمی زبان انگلیسی در گروه زبان تخصصی کدرشته ی 10001 است و رشته‌ی مهندسی برق در دفترچه انتخاب رشته‌ی گروه ریاضی کدرشته ی 10059   حالا من باید ببینم که کدام یک برای من اولویت است و بیشتر به کدام یک علاقه دارم. اگر به مهندسی برق علاقه‌ی بیشتری داشته باشم اولویت اولم را بین 150 انتخابی که دارم مهندسی برق ثبت می‌کنم و اولویت دومم می‌شود مترجمی زبان. این شد 2 انتخاب از 150 انتخاب و هنوز 148 انتخاب دیگر دارم.

اولویت بندی در انتخاب رشته کنکور سراسری چیست؟

شما ممکن است 90 انتخاب داشته باشید. در فرم انتخاب رشته کنکور سراسری هم باید دقت داشته باشید که علاقه مندی خود را رعایت کنید. اولویت بندی شما باید از رشته‌هایی که دوست دارید به رشته‌هایی که دوست ندارید باشد. سیستم انتخاب رشته، فهرست رشته‌هایی که شما انتخاب کرده‌اید را بررسی می‌کند و از شماره‌ی 1 شروع می‌کند تا به انتهای فهرست برسد. اگر انتخاب شماره 1 خود را قبول شدید دیگر باقی انتخاب‌های شما سوخته است؛ به همین ترتیب اگر 1 را قبول نشدید سیستم بررسی خود را ادامه می‌دهد تا به آخرین رشته ایی که انتخاب کرده‌اید یعنی آخرین اولویت شما برسد.

دانش آموزان عزیز باید دقت داشته باشند که انتخاب رشته مسیر آینده‌ی زندگی آن‌ها را مشخص می‌کند. درست است که بعداً می‌توانید تغییر رشته دهید و یا اینکه دوباره در کنکور شرکت کنید ولی روی انتخاب خود دقت لازم را داشته باشید. با توجه به شرایطی که دارید علاقه‌ی خود را در اولویت قرار دهید. اگر صرفاً برای درآمد یک رشته را انتخاب می‌کنید ببینید که چقدر آن رشته متناسب با علایق شماست؛ آیا رشته‌هایی با درآمد خوب هستند که متناسب با علایق شما باشند. انتخاب آخر دست خود شماست و مشاور تنها می‌تواند به شما اطلاعات لازم را در مورد رشته‌ها، دانشگاه‌ها و بازار کار ارائه کند.

چرا مشاوره انتخاب رشته کنکور 1401؟

دلیل اینکه دوطلبان در این مرحله نیاز پیدا می‌کنند به مشاوره انتخاب رشته کنکور 1401این است که با دانشگاه‌های مختلف، پتانسیل‌های آن‌ها و رشته‌های مختلف در گروه خود آشنا نیستند. امر اولویت بندی کمی دشوار است و نیاز به راهنمایی از طرف یک کارشناس و متخصص وجود دارد تا داوطلب بتواند به گونه‌ای فهرست خود را تکمیل کند که بعداً از انتخاب خود پشیمان نشود.

داوطلبی بود که می‌توانست رشته‌ای را در دانشگاه پیام نور و یا دولتی شهر خود تحصیل کند ولی بخاطر عدم وجود مشاوره انتخاب رشته کنکور همان رشته را در دانشگاه دیگری در شهری خواند که دو روز از محل زندگی‌اش فاصله داشت. شاید اگر رشته‌ای می‌بود که تنها در همان شهر دوردست ارائه می‌شد ارزشش را داشت ولی اینطور نبود. سختی راه و رفت و آمد شاید در ابتدا کمی ساده به نظر برسد ولی بعداً فشار زیادی را هم از لحاظ روحی و روانی هم از لحاظ مالی وارد خواهد کرد. مشاوره انتخاب رشته کنکور 1401باعث می‌شود که چنین اشتباهاتی را مرتکب نشوید.

 

پس از مشاهده‌ی کارنامه‌ی اولیه داوطلب باید مسیر ذیل را طی کند:

  1. دانلود دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری؛
  2. بررسی کدرشته ها و انتخاب رشته‌های مورد علاقه؛
  3. اولویت بندی؛
  4. مراجعه به سایت سنجش بخش کنکور سراسری و قسمت انتخاب رشته کنکور سراسری؛
  5. تکمیل فرم؛
  6. تأیید نهایی؛
  7. دریافت کد رهگیری.

 

پس از طی کردن این مراحل داوطلب باید منتظر اعلام نتایج نهایی از طرف سازمان سنجش آموزش کشور باشد. برای برخی از دانشگاه‌های خاص با شرایط ورود ویژه مانند دانشگاه فرهنگیان (تربیت معلم) و دانشگاه شهید رجایی (بورسیه‌ی آموزش و پرورش) پذیرش در دو مرحله انجام می‌شود و پذیرش اولیه جهت مصاحبه زودتر از اعلام نتیجه‌ی نهایی صورت می‌گیرد. داوطلب پس از قبول شدن در مرحله اولیه جهت مصاحبه به مراکز مشخص شده از طرف دانشگاه فرهنگیان مرکزی مراجعه می‌کند و پس از فرآیند مصاحبه منتظر اعلام نتایج نهایی می‌شود.

 

داوطلبان باید دقت داشته باشند که به مشاوره انتخاب رشته کنکور 1401نیاز خواهند داشت تا بتوانند با رشته‌های گروه خود آشنا شده و کدرشته هایی را انتخاب کنند که هم شانس قبولی در آنها بیشتر باشد و هم متناسب آن‌ها باشد.

 

مطلب مرتبط: برنامه ریزی کنکور

 

آدرس ایمیل شما منتشر نمیشه.

پیام شما ارسال شد