چطور کلوز تست‌های کنکور سراسری را راحت بزنیم؟ cloze test

2

7 تکنیک برای زدن کلوز تست های کنکور سراسری و  سایر آزمون های زبان

کلوز تست‌های کنکور سراسری در بخش زبان دفترچه‌ها 5 تست را به خود اختصاص می‌دهند. این تست‌ها که از دوران دبیرستان نیز در برگه‌های امتحانی وجود دارند برای دانش آموزانی که روش صحیح زدن آن‌ها را بلد باشند نمره و درصد مفت به حساب می‌آیند؛ ولی با اینحال می‌بینیم که بسیاری از دانش آموزان نیز به دلیل اینکه نمی‌دانند چطور کلوز تست‌های کنکور سراسری را بزنند درصد این قسمت را به راحتی از دست می‌دهند.

به همین دلیل در این مطلب از آژانس کنکور می‌خواهیم روش‌هایی را به شما برای زدن کلوز تست‌های کنکور سراسری معرفی کنیم تا این تست‌ها برای شما مثل آب خوردن شوند. تکنیک‌هایی که ما در سایت بیان می‌کنیم روش‌هایی است که اصولی بوده و برای همه‌ی کلوز تست cloze test ها در همه‌ی آزمون‌های زبان مفید هستند پس با ما باشید.

کلوز تست cloze test چیست؟

کلوز تست‌های کنکور سراسری و همه‌ی آزمون‌ها متنی هستند که چندان طولانی نیستند. در بین جملات جای خالی‌هایی مشاهده می‌شود که داوطلب باید گزینه‌ی مناسب را برای هر جای خالی انتخاب کند. زدن کلوز تست های کنکور سراسری نیاز به مهارت خوبی در گرامر، لغت و همچنین درک مطلب دارد. برای مثال نمونه‌ی زیر را در نظر بگیرید:

Disregarding the news about impending bad weather, I decided to go out without a/an ……. and ended up getting wet. I resolved thereafter to always take note of the weather ……..

 

خوب برای سؤال بالا جای خالی اول را می‌توان با کلماتی مانند umbrella یا raincoat پر کرد و جای خالی دوم را با report یا forecast که در بین گزینه‌ها وجود خواهند داشت. خوب برویم سراغ روش زدن کلوز تست‌های کنکور سراسری

 

  1. متن را کامل بخوانید

  • یکبار متن را به‌صورت کلی بخوانید. این خواندن باعث می‌شود متوجه موضوع کلی متن بشوید.
  • متن را یکبار آهسته بخوانید تا ذهنتان درگیر این شود که کدام کلمه‌ی مرتبط می‌تواند جالی خالی را پر کند.
  • حال می‌توانید به سراغ گزینه‌ها بروید و مورد مناسب را انتخاب کنید.

 

  1. جملات را به یکدیگر ارتباط دهید

  • به یاد داشته باشید نوشته‌ای که جلوی رویتان قرار دارد یک متن منسجم است؛ یعنی تمام جملات آن با یکدیگر مرتبط هستند.
  • احتمالاً روی یک یا چند گزینه مشکل خواهید داشت. سعی کنید ارتباط جملات با یکدیگر را بررسی کنید تا متوجه شوید که کدام گزینه مناسب‌تر است.

 

  1. به نوع کلماتی که باید در جای خالی قرار بگیرند دقت کنید.

کلمه‌ای که باید در جالی خالی قرار بگیرد ممکن است اسم، فعل، حرف ربط و یا تعریف باشند.

 

  • -اسم: اگر نوع کلمه‌ای که باید جای خالی قرار بگیرد اسم باشد پس مربوط به دانش لغوی شماست. برای مثال:

 

Excessive noise causes sleep disruption, reduction in performance and the inability to enjoy one’s property or ………. time.

 

  1. Leisure b. anxious c. tension d. proper

برای زدن کلوز تست بالا باید بدانید که معنی گزینه‌ها چیست و گزینه‌ی مناسب را انتخاب کنید. کلمه‌ی leisure فراغت/ anxious مضطرب/ tension درگیری/ proper مناسب که مسلماً گزینه‌ی a درست خواهد بود.

  • حرف تعریف: این کلوز تست یکی از آسان‌ترین موارد است که می‌توانید در کنکور مشاهده کنید. قبل از چیزهای کلی از a/an استفاده کنید و اگر در مورد چیزی صحبت می‌شود که قبلاً به آن اشاره شده از the استفاده کنید.

He ate (1)…….. Papaya and threw (2)…… seeds away.

  1. the b. all c. own d. an
  2. a b. all c. its d. his

برای جای خالی اول گزینه‌ی مناسب the است چون به چیز خاصی اشاره دارد که احتمالاً در متن نیز قبلاً به آن اشاره شده. در جای خالی دوم هم گزینه‌ی مناسب its است که به papaya ارجاع دارد. اگر بجای its گزینه‌ی the بود هم می‌شد the را انتخاب کرد.

  • فعل: برای فعل‌ها در کلوز تست‌های کنکور سراسری نیاز است که در کنار زمان جمله به معنی نیز دقت کنید. اگر مراد از جالی خالی بررسی دانش دستوری شما باشد فعل‌ها مشابه بوده ولی زمان آن فرق خواهد کرد و اگر مراد از جالی خالی دانش لغوی شما باشد فعل‌ها فرق خواهند کرد.

Environmental noise is defined as the noise (1) ……….. from sources such as road, rail and air traffic, industries, construction and public works, and neighborhood.

1) situated                          ۲) emitted                           ۳) occurred                         ۴) converted

در مورد بالا با خواندن کامل جمله متوجه می‌شوید که منظور منتشر شدن است و گزینه‌ی دوم emitted مناسب است.

  1. اگر بین چندین گزینه مانده‌اید، کلمه‌ای را انتخاب کنید که پرکاربردتر است.

برخی از کلمات یا افعال هستند که می‌توانند با خیلی از صفات یا کلمات دیگر در کنار هم استفاده شوند ولی با یکی از آن‌ها بیشتر استفاده شده و پرکاربردتر هستند. در چنین مواقعی کلمه‌ای را انتخاب کنید که متداول‌تر است.

Can I have a ………. word with you?

a.swift b. quick c. prompt

از بین سه گزینه‌ای که ارائه شده تقریباً همه معنی یکسانی می‌دهند؛ ولی در انگلیسی عباراتی هستند که مدام در کنار یکدیگر استفاده می‌شوند و دانستن آن‌ها برای زدن کلوز تست‌های کنکور سراسری نیز مفید خواهد بود. این عبارات مانند happy ending، make room، take a seat هستند. عبارت quick word نیز زیاد استفاده می‌شود و به همین دلیل پاسخ سؤال بالا quick خواهد بود.

  1. به لحن جملات نیز دقت کنید.

لحن‌های متفاوتی در زبان وجود دارند که دانستن آن‌ها در زدن کلوز تست‌های کنکور سراسری به کمک شما خواهند آمد. ما لحن‌های طنز، داستان گویی و گاهی منتقدانه را در متن‌ها می‌بینیم. اگر خیلی در انتخاب گزینه‌ی مناسب گیر کردید به این مورد نیز دقت کنید. برای مثال:

Ross ……. down the stairs, bumping along like a quarter in a tumbling dryer.

a.fell b. tumbled c. dropped

هر سه گزینه معانی تقریباً یکسانی دارند؛ اما زمانی که به ادامه‌ی جمله دقت می‌کنیم متوجه می‌شویم متن لحن طنزی دارد بنابراین گزینه‌ی b مناسب‌تر است.

6 و 7. بخوانید و تمرین کنید.

کار نیکو کردن از پر کردن است و یا به قول انگلیسی‌ها practice makes perfect. برای زدن کلوز تست‌های کنکور سراسری داشتن مهارت‌های بالا مفید است ولی اصلی‌ترین کاری که باید بکنید این است که بخوانید و بخوانید. تا جایی که می‌توانید متن انگلیسی بخوانید. بهتر است نمونه متن‌های کنکورهای سال‌های قبل را بخوانید.

در کنار خواندن متون انگلیسی کلوز تست‌های کنکور سراسری سال‌های پیشین را هم بخوانید و تمرین کنید.

در این مطلب سعی کردم تکنیک‌های کلی و مهم برای زدن کلوز تست‌های کنکور سراسری و هر آزمون زبان دیگر را خدمت شما ارائه کنم. شما از چه تکنیک‌هایی استفاده می‌کنید؟ در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

۲ نظرات
  1. ماهسون می‌گه

    خیلی ممنون کارتون حرف نداره

    1. مدیر می‌گه

      ممنونم. موفق باشید

آدرس ایمیل شما منتشر نمیشه.

پیام شما ارسال شد