برای کنکور چگونه زبان بخوانیم؟ (نظام جدید ها بخوانند!)

چگونه زبان بخوانیم؟

1

برای کنکور چگونه زبان بخوانیم؟ (نظام جدید ها بخوانند)

زبان درس تعیین‌کننده در رتبه کنکور است. ما و شما می‌دانیم که بسیاری از داوطلبان کنکور 99 زبان را کنار گذاشته‌اند. برای چه دلیل و چه منطقی، کسی مشتاق نیست بداند. شما چطور؟

ولی   60 درصد، 70 درصد زبان و حتی 50 درصد می‌تواند، سرنوشت ما را، در کنکور 99 از این رو به آن رو کند. آیا برنامه‌ای برای کنکور زبان دارید؟ 

برای کنکور  چگونه زبان بخوانیم؟ و درصد بالایی را به صورت تضمینی ازان خود کنیم؟

ما همه چالش‌ها و برنامه‌های دانش آموزان نظام جدید را می‌دانیم. دانش آموزان نظام جدید، از یک طرف برای پایه دوازدهم، آزمون‏های نهایی زبان انگلیسی را دارند و از طرفی کنکور 99 برنامه ثانویه آن‌ها برای کسب رتبه دلخواه و قبولی در دانشگاه مطلوب است. 

پس هر برنامه‌ای در اینجا می‌گوییم، پلنی برای صرفه جویی در وقت و انرژی شماست. 

 و اما داریم بسیاری از دواطلبان کنکور 99 را که حتی به خودشان حوصله خواندن این مقاله 1 صفحه‌ای را ندارد.  و آن ها همه سوالات خود را با خود به روز کنکور می‌برند و استرس و اضطراب آن‌ها را کلافه می‌کند. 

برای کنکور چگونه زبان بخوانیم؟ (نظام جدید ها بخوانند!)
برای کنکور چگونه زبان بخوانیم؟ (نظام جدید ها بخوانند!)

ما تمام توصیه‌ها و راهنمایی‌های خود را در قالب 10 مورد نکته جمع‌بندی کرده‌ایم. برای افزایش شناخت خود حتما این 10 نکته را بخوانید و آن را امسال اجرا کنید. 

1- بودجه بندی کنکور زبان 99 را بخوانید و آن را برای خود ترجمه کنید. 

زبان خواندن بدون دانستن بودجه‌بندی کنکور زبان، بی گدار به آب زدن است. اصلا فاکتوری که دو دانش آموز سخت کوش را از هم متمایز می‌کند، همین شناخت است. باید بشناسید که چه بخشی از زبان؛ چند درصد سوال می‌آید. چه بخش‌ها و مهارت‌های زبان انگلیسی در کنکور به به دردبخور نیست. 

به کاری که بخش‌های مختلف یک آزمون را قسمت‌بندی می‌کند و مشخص می‌کند که مثلا چند متن ریدینگ (Reading) وجود دارد  و هر متن چند سوال دارد و چند درصد است؛ در بودجه بندی مشخص می‌شود. 

خیلی از داوطلبان کنکور اصلی آن‌ها منحصرا زبان است و آن‌ها هم باید از بودجه‌بندی کنکور خودشان مطلع باشند. 

2- برنامه ریزی کنید

زمانی یک دانش آموز باهوش، شرایط را سنجید و قبل از شروع زبان خواندن بودجه‌بندی کنکور زبان  را مطالعه کرد، متوجه می‌شود که برای چه چیزی باید تلاش کند. برای چند درصد باید چقدر زمان اختصاص دهد. چه قسمت‌هایی از کتاب را بخواند و چه قسمت‌هایی را نخواند. 

همان‌طور که می‌دانید کنکور فقط رقابت در میزان علم و دانش نیست؛ بلکه رقابت در زمان و سرعت عمل است. پس یک داوطلب موفق باید تصمیم بگیرد و طبق تصمیماتش برای ساعت‌های مطالعه خود برنامه ریزی کند. 

3- اولویت بندی کنید

زمانی که متوجه شدید کنکور زبان 3 بخش دارد و آن ‌ها را شناختید، بهتر می‌توانید تصمیم بگیرد. برای مثال رضا یک دانش آموز پایه دوازدهم است. او با مطالعه بودجه‌بندی کنکور زبان متوجه شده که در کنکور دو متن (passage) ریدینگ وجود دارد. هر متن 4 تست دارد و در مجموع 8 سوال کنکور زبان 99 مربوط به ریدینگ و درک مطلب است، که 34 درصد برای کسی که زبان را کنار گذاشته یک حرکت جهشی برای جلو افتادن از هزاران داوطلب است. 

واقعا چرا بعضی‌ها به زبان اهمیت نمی‌دهند، یا چنین ادعایی دارند!؟ در صورتی که با اولویت‌بندی می‌توان درصد‌های تضمینی برای خود ثبت کرد.

برای نمونه، زهرا دانش آموز پایه دوازدهم است  و او لغت‌های پایه دبیرستان را بلد است و توان تثبیت این پتانسیل را دارند. چرا او باید بیخیال 40 – 48 درصد کنکور زبان شود. 

آیا کار هوشمندانه‌ای است که زمان طلایی درس زبان انگلیسی را به درس ادبیات قرض دهیم؟ آیا ارزش دارد بیخیال 100 درصد زبان انگلیسی شویم؟ آیا می‌دانستید که با این کار ناشیانه به سرنوشت خوبمان در رقابت‌های کنکور،  لگد می‌زنیم؟

4- منابع مطالعه را مشخص کنید

منابع مطالعه اصلی ما کتاب درسی است. اما وقتی به این منبع مسلط شدیم می‌توانیم از منابع دیگری نیز استفاده کنیم. انتشارات مختلف مطالب را دسته‌جمعی کرده و کتاب‌هایی را رونمایی کرده‌اند. می‌توانیم این‌ها را نیز مطالعه کنیم.

اما فکر نکنید که این مطالب بهترین منابعی باشند که شما را برای کنکور زبان آماده کنند. ما در آژانس کنکور به شما هشدار می‌دهیم که از حجم کتاب‌های کنکوری نترسید.

 اگر زمانی که دارید این متن را می‌خوانید تابستان قبل از کنکورتان است، هنوز وقت دارید و می‌توانید منابعی را انتخاب کنید که حجم بیشتری دارند ولی بصورت عمیق‌تر و بهتر به موضوعات پرداخته‌اند، مانند کتاب زبان مبتکران نوشته‌ی اقای شهاب اناری. اگر زمانی که دارید این مطلب را می‌خوانید اواخر پاییز و یا اواسط زمستان است باز هم زمان دارید ولی اگر نوروز قبل از کنکورتان است دیگر زمان چندانی ندارید.

بله، زیاد زمان ندارید ولی می‌شود از همین مدت زمانی که تا کنکور هست طوری برنامه ریزی کرد که بیشترین استفاده را از آن برد. کاری که باید بکنید این است که منابعی با حجم کمتر انتخاب کنید که صرفاً به قسمت‌های با درصد بیشتر پرداخته‌اند؛ همچنین دقت داشته باشید که الان بیشتر باید به فکر نمونه سؤال دیدن باشید تا یادگیری چیزهای جدید. همان بخش‌هایی که درصد بیشتری را برای شما به ارمغان می‌آورند را انتخاب کنید و مدام تست‌های مربوط به آن‌ها را حل کنید. یکی از منابعی که برای این مورد پیشنهاد می‌کنیم «کتاب آخر زبان» انتشارات مهر و ماه است. و سایر کتابهایی که بیشتر روی مرور تمرکز کرده‌اند و بیشترین میزان تست را به شما ارائه میک نند. بهترین کار هم این است که کنکورهای سال‌های گذشته را تهیه کنید و از روی آن‌ها تست‌ها را در شرایطی کاملاً استاندارد (مشابه جلسه کنکور) حل کنید.

هوشیار و با سلیقه باشیم و ضمن مطالعه بودجه‌بندی، برنامه ریزی و اولویت‌بندی، بهترین منابع کنکور زبان  را خودمان پیدا کنیم.

5- روش مطالعه درست را پیدا کنید

هر بخش از زبان، از ریدینگ گرفته تا لغت و گرامر روش مطالعه مخصوص خودش را دارد. هر یک را به یک روش و با یک منبع نمی‌شود خواند. فکر نکنید فقط با خواندن لغت بتوانید ریدینگ بزنید. این شدنی نیست!

کاری که برای موفقیت نه تنها درکنکور بلکه در هر آزمون زبانی باید انجام دهید این است که تست زیاد بزنید. نمونه سؤال باید و باید زیاد تمرین شود. زبان هم درسی نیست که بتوانید با مطالعه‌ی تک بعدی در آن موفق شوید. تنها مهارت‌هایی که نیازی نیست برای موفقیت در کنکور آنها را مطالعه کنید مهارتهای شنیداری و گفتاری هستند. باید مهارت دایره لغات و دانش گرامری خود را افزایش دهید.

خب دقیقاً چکار کنم؟

  • زمانی که مبحثی را در زبان مطالعه کردید، با کمی فاصله از زمان مطالعه به سراغ تست‌ها بروید؛
  • تست‌هایی که حل می‌کنید تست‌های کنکور و یا شبیه سازی شده باشند؛
  • متوجه شدن معنی سؤال خیلی مهم است، با زدن تست‌های بیشتر گاهی با یک نگاه می‌توانید منظور سؤال را متوجه بشوید؛
  • بررسی پاسخ تست را هم مشاهده کنید.

علت این‌که بسیاری از داوطلبان زبان را کنار گذاشته‌اند همین نداستن روش مطالعه است. شما در گذشته نمانید و به عقب هم برنگردید. ما می‌گوییم چطور زبان بخوانید و شما خواهید دانست که برای کنکور چگونه زبان بخوانیم؟ 

فقط این‌نکته را بارها به خود بگویید که من هنوز روش درست زبان خواندن را نمی‌دانم. به همین سبب پیشرفت نمی‌کنم! ولی می‌توانم  پیشرفت کنم و درصد بالایی بزنم.  یک مقاله بسیار عالی نوشته شده که نشان می‌دهد: چگونه زبان انگلیسی یاد بگیریم؟ 

6- یادداشت برداری را یاد بگیرید

برای درسی مانند زبان که بسیار فرار است و زیاد در ذهن نمی‌ماند یادداشت برداری یکی از مهارت‌هایی است که باید یاد بگیرید. یادداشت برداری به این معنی نیست که تمام چیزی که می‌بینید را کپی پیست کنید. یادداشت برداری این است که نکات مهم را بنویسید. اگر داخل کتاب خود، قسمت‌های مهم را هایلایت می‌کنید همان هم کافی است.

از همان ابتدای سال تحصیلی و یا تابستان دفتری برای درس زبانتان داشته باشید. زمانی که دارید مطالعه می‌کنید ممکن است به چندین لغت برسید که معنی آن‌ها برایتان تازگی دارد. برای مثال سه لغت impractical، identify و catastrophic را در نظر بگیرید. برای یادداشت کردن معنی آنها کدامیک از نوشته‌های زیر مناسب‌تر است؟

 

 

برای لغاتی که تازه یاد می‌گیرید، داستان سرایی کنید. با آنها جمله بسازید و این جملات را در دفتر خود بنویسید. مانند همین نمونه که نوشته‌ایم:

I can’t identify a catastrophic event with impractical tools

من نمی‌توان رویدای فاجعه آمیز را با ابزار غیرکاربردی شناسایی کنیم.

شاید جمله زیاد معنی ندهد، گاهی شاید جملات طنز بسازید، ولی مشکلی ندارد. تا زمانی که این نوشته باعث شود که لغات در ذهنتان بماند عالی است. یادداشت برداری باید معنادار باشه برای شما، و بین چیزهایی که یادداشت کردید باید ارتباط قابل درکی برای خودتون باشه.

 

7- تست‌های کنکوری بزنید

از ابتدا تا همین قسمت از مطلب زیاد گفتیم که تست بزنید. برای تست زدن منابع مناسب رو انتخاب کنید. برای بعد از نوروز بهترین منابع همان کنکورهای سال‌های گذشته هستند. می‌توانید تست‌های بخش عمومی، کنکور تخصصی زبان را هم بزنید تا مثال‌های متنوع‌تری را دیده باشید.

8- مرور کنید

برای اینکه مطمئن شوید لغتی را به خوبی یاد گرفته‌اید حداقل 5 بار باید معنی آن را با دیدن آن در فواصل مختلف به یاد بیارید. یادگیری با مرور امکان پذیر است. برای مرور بازه‌های دو هفته‌ای مناسب هستند. صبر نکنید که یکبار تمام کتاب را تمام کنید و بعداً دوباره مرور کنید. روزی که می‌خواهید زبان بخوانید، یک ربع تا بیست دقیقه‌ی ابتدایی را به مرور مباحثی که دفعه‌ی قبل خوانده‌اید اختصاص دهید. تا زمانی که مبحث قبلی را کاملاً یاد نگرفته‌اید، به مبحث جدیدی وارد نشوید.

چه قبل از نوروز و چه بعد از نوروز باید مرور را انجام دهید. به دلیل اینکه بعد از نوروز روی بخش‌های با درصد بیشتر تمرکز دارید باز هم می‌توانید برای مرور وقت بگذارید.

9- تکنیک‌ها و ترفند‌های تست زنی کنکور زبان را یاد بگیرید

برای کنکور چگونه زبان بخوانیم؟ (نظام جدید ها بخوانند!)
برای کنکور چگونه زبان بخوانیم؟ (نظام جدید ها بخوانند!)

مقالات خواندنی: 

1 پیام داده شده
  1. علی می‌گه

    با تشکر

آدرس ایمیل شما منتشر نمیشه.

پیام شما ارسال شد