مشکلات مطالعه برای کنکور در نوروز؟

مشکلات مطالعه برای کنکور در نوروز و راه حل آنها

0

مشکلات مطالعه برای کنکور در نوروز

برای مطالعه در طول نوروز آماده هستید؟ اصلاً می دانید که مشکلات مطالعه برای کنکور در نوروز چه چیزهایی هستند؟ متاسفانه بسیاری از دانش آموزان کنکوری اصول مطالعه برای کنکور در نوروز را نمی‌دانند و از مشکلاتی هم که در این دوران با آنها مواجه خواهند شد نیز اطلاعی ندارند؛ این بی اطلاعی و بی برنامگی صدمه‌ی شدیدی به اعتماد به نفس دانش آموزان وارد می‌کند.

در این مطلب از آژانس کنکور می‌خواهیم مشکلات مطالعه برای کنکور در نوروز را معرفی کرده و مورد بررسی قرار دهیم. برای هرکدام نیز راه حل‌هایی را ارائه خواهیم کرد که امیدواریم با استفاده از آنها بتوانید موفقیت خود در کنکور را تضمین کنید.

 

به هنگام نوروز، دور مسابقه تند می‌شود!

دقت داشته باشید که دانش آموزان از ابتدای مهرماه مطالعه برای کنکور را شروع کرده‌اند. میزان مطالعه در ابتدا کم است. منظور از ابتدا دوران تابستان که بسیار کم است و تعداد بسیار بسیار کمی از دانش آموزان هستند که به معنی واقعی کلمه مطالعه دارند.

مهرماه که می‌شود، خب خواهی نخواهی مدرسه شروع شده و میزان مطالعه افزایش پیدا می‌کند. ساعات مطالعه تقریباً بین همه‌ی دانش آموزان کنکوری 6 تا 7 ساعت مفید در روز است. این میزان مطالعه تا پایان پائیز تقریباً ثابت است.

می‌رسیم به شروع امتحانات که میزان مطالعه به خاطر زمان بیشتر زیاد است ولی مشکلی که هست این است که دانش آموزان به خاطر تمرکز روی دروس امتحانی، به‌صورت همه جانبه نمی‌خوانند و هر چند روز روی یک درس تمرکز می‌کنند.

پس از امتحانات دروس دوباره شروع می‌شود، دانش اموزان خسته هستند و دچار یک بی انگیزگی گذرا هم می‌شوند که میزان مطالعه را تا 4 ساعت در روز کاهش می‌دهد. حتی برخی کلاً مطالعه را کنار می‌گذارند. پس از مدتی دوباره دور مسابقه تند می‌شود و میزان مطالعه افزایش پیدا می‌کند. کم کم انگیزه پیدا می‌کنید و ساعات مطالعه شما افزایش پیدا می‌کند و به 7 ساعت مفید در روز می‌رسد.

پس از آن می‌رسیم به دوران نوروز که بین دانش اموزان موفق و دانش اموزان عادی شکاف ایجاد می‌شود. دوران نوروز و بعد از آن دورانی طلایی است که باید خیلی روی آن تمرکز داشت. برای اینکه در بهترین حالت از سایر دانش آموزان در دوران نوروز عقب نیفتید باید حداقل روزانه 8 ساعت مطالعه مفید داشته باشید. اما این میزان از مطالعه برای بیشتر دانش آموزان سخت است و درگیر مشکلات مطالعه برای کنکور در نوروز می‌شوند.

 

 

خب، حالا مشکلات مطالعه برای کنکور در نوروز چه چیزهایی هستند؟

 

  1. دید و بازدید

نوروز از جمله جشن‌هایی است که شور و شوق و صفای خاص خود را دارد. رسم ما ایرانیان نیز از دیرباز این بوده است که سال نو را جشن بگیریم و تصور اینکه در طول نوروز به دیدار اقوام خود نرویم تقریباً محال به نظر می‌رسد. یکی از مشکلات مطالعه برای کنکور در نوروز همین دید و بازدیدهاست. دانش آموزی که باید روی درس خود تمرکز کند مدام درگیر این است که به دید و بازدید برود. در این مورد باید والدین نیز به خوبی توجیه شوند. عبارت‌هایی مانند: «حالا فقط امروزه دیگه»، «یک شب که هزار شب نمیشه»، «به سه دیگه خسته شدم از بس درس خوندم، باید یکم تفریح هم داشته باشم» و… به هیچ وجه قابل قبول نیستند. رقبای شما همچین تصمیمی ندارند.

در این مورد تمام خانواده باید برای موفقیت دانش آموز کنکوری خود تلاش کنند. هر وضعیتی که شما اکنون در آن قرار دارید نتیجه‌ی یک فرآیند است نه یک اتفاق. هیچ دانش آموزی یک شبه موفق نمی‌شود، موفقیت دانش آموز در کنکور نتیجه‌ی فرآیندی طولانی است که از ابتدای سال تحصیلی شروع شده و تا پایان ادامه داشته است و در این بین از بسیاری از چیزها زده است. در نوروز به دید و بازدید نروید و وقت خود را هم زیاد صرف مجالس نکنید، «درس دارم» بهانه‌ی مناسبی است که می‌توانید به وفور از آن استفاده کنید و همه نیز شرایط شما را درک خواهند کرد.

  1. گشت و گذار

یکی دیگر از مشکلات مطالعه برای کنکور در نوروز همین آب و هوای بسیار دلپذیر نوروز است که هر خانواده‌ای را به دامان طبیعت می‌کشاند. دانش اموزان دقت داشته باشند که یک یا دو روز گشت و گذار خوب است و می‌تواند روحیه‌ی شما را هم عوض کند؛ ولی وقتی کنکوری هستید باید دور مسافرت‌های طولانی که تمام نوروز را می‌گیرند خط بکشید. این گشت و گذار را به همان روز سیزده به در و یک روز در اواسط نوروز کاهش دهید. به یاد داشته باشید که شما «درس دارید». به آینده فکر کنید، قرار نیست که پشت کنکور بمانید و یا مجبور باشید به دانشگاهی بروید که دوستش ندارید، فقط 15 روز را روی هدف خودتان که دانشگاه و رشته‌ی مورد علاقه‌تان است متمرکز شوید.

 

  1. پانسیون‌ها

در دوران نوروز پانسیون‌های متعددی نیز تشکیل می‌شوند که شما می‌توانید در طول نوروز در مکانی اقامت داشته باشید، از اساتیدی که حضور دارند رفع اشکال کنید، کلاس تقویتی داشته باشید و از سالن مطالعه و … استفاده کنید. یکی از چیزهایی که دانش آموزان باید به آن دقت داشته باشند این است که کمتر در تلاش باشند مکان مطالعه خود را عوض کنند. یکی از مشکلات مطالعه برای کنکور در نوروز این است که دانش آموزان محیط مطالعه‌ی خود را عوض می‌کنند و تا با محیط جدید خو بگیرند نوروز تمام شده است. پس از نوروز محیط مطالعه خود را زیاد تغییر ندهید. برای شرکت در پانسیون‌ها نیز بهتر است که خوب فکر کنید و با مشاور خود نیز صحبت کنید ولی بهتر است که با همان برنامه و محیط مطالعه‌ی سابق خود ادامه دهید.

 

  1. موبایل

یک کلمه: دانش اموزی که کنکور دارد به هیچ وجه نباید موبایل داشته باشد؛ حتی اگر قرار است که موبایل داشته باشد این موبایل نباید هیچ کارایی‌ای جز تماس و اس ام اس داشته باشد.

موبایل یکی از بزرگترین مشکلات مطالعه برای کنکور در نوروز است، هیچ دانش آموزی موفق نشده مگر اینکه در سال کنکور خود موبایل را رها کرده باشد. شاید سخت باشد ولی استفاده از موبایل و گذران وقت در اینستاگرام، تلگرام و سایر پیامرسان ها یا شبکه‌های اجتماعی شما را از رسیدن به موفقیت باز می‌دارند.

 

  1. بی برنامگی

این مشکل مختص نوروز نیست و بسیاری از دانش اموزان در تمام مدت مطالعه کنکوری خود با آن مواجه می‌شوند. اگر در آزمون‌های آزمایشی شرکت می‌کنید با برنامه‌ی همان آزمون‌ها پیش بروید و نیازی نیست که جلوتر بروید، حتی اگر از برنامه عقب هستید نوروز فرصت خوبی است که جبران کنید. بی برنامگی به هیچ عنوان قابل قبول نیست. برای مطالعه‌ی خود برنامه داشته باشید؛ برنامه ریزی برای کنکور را می‌توانید از مشاور نیز درخواست کنید. پس از برنامه ریزی نیز دقت داشته باشید که باید در اجرایان تداوم داشته باشید؛ بهترین برنامه هم اگر به آن عمل نشود فایده‌ای نخواهد داشت.

 

6. کاهش انگیزه

بی انگیزگی مشکلی است که گریبان بسیاری از دانش آموزان را می‌گیرد. بی انگیزگی بیشتر قبل از نوروز و در اسفندماه مشاهده می‌شود و دانش آموزان فکر می‌کنند که در انتخاب رشته‌ی خود اشتباه کرده‌اند و خیلی از بقیه عقب هستند. اینجا کلامی با دانش آموزان عزیز داریم:

  • اصلاً فکر نکنید که خیلی از بقیه عقب هستید؛ حتی اگر تاکنون مطالعه‌ی زیادی نداشته‌اید می‌توانید با ادامه‌ی مطالعه‌ی خود فرصت‌های از دست رفته را تا حدود زیادی جبران کنید. درست است که شاید نتوانید به اندازه‌ی کسی که تمام طول سال را مطالعه داشته عمل کنید اما با درس نخواندن از عده‌ی خیلی زیادی عقب خواهید ماند. نگران نباشید، اگر مطالعه کنید فرصت جبران هست.
  • اگر به پشت کنکور ماندن فکر می‌کنید و این باعث شده که انگیزه‌ی خود را از دست دهید و درس خواندن را بگذارید برای سال بعد؛ دقت کنید که اگر واقعاً می‌خواهید درس بخوانید، از الان شروع کنید تا فرصت زیادی داشته باشید. برای امسال نهایت تلاش را بکنید تا به خود ثابت کنید که واقعاً می‌توانید با تمرکز کردن درس بخوانید.
  • مدام آینده را تصور کنید و برای آن تلاش کنید. خودتان را در لباس شغلی که می‌خواهید، یا دانشگاه و رشته‌ای که دوست دارید تصور کنید. این‌ها آرزوی شما هستند و می‌توانید با کمی تلاش و تمرکز آن‌ها را به واقعیت تبدیل کنید. خودتان را توجیه کنید که باید تلاش کنید و اختیار زندگی خود را به دست بگیرید.

 

 

کنکوری‌هایی که تجربه دارند، قبلاً با کدام یک از این مشکلات مطالعه برای کنکور در نوروز مواجه شده‌اند؟ مشکلی هست که ما جا انداخته باشیم؟ در قسمت نظرات می‌توانید چالش‌هایی که با آنها در طول نوروز مواجه شده‌اید بیان کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نمیشه.

پیام شما ارسال شد