تولید محتوای الکترونیکی برای مدارس 1400

تولید محتوای الکترونیکی برای مدارس 1400

0

تولید محتوای الکترونیکی آموزشی برای مدارس

دنیای ما خیلی تغییر کرده است. سال‌ها از دورانی که نام کامپیوتر ناشناخته بود می‌گذرد و اکنون تقریباً همه در خانه‌ی خود حداقل یک کامپیوتر دارند. دوره‌ای که در آن زندگی می‌کنیم آنقدر سریع تغییر کرده است که حتی دیگر استفاده از محتوای الکترونیک محدود به سیستم خانگی نیست و ما از طریق گوشی‌های خود نیز به انواع محتوای الکترونیک دسترسی داریم. هر روزه میلیون‌ها محتوا در قالب‌های مختلف تولید و منتشر می‌شود و یکی از دسته بندی‌های مهمی که این محتواها دارند بخش آموزشی است. تولید محتوای الکترونیکی آموزشی برای مدارس چند سالی است که مورد توجه قرار گرفته و حجم آن نیز بیشتر و بیشتر می‌شود.

خب حالا این‌ها را گفتیم که چی بشه؟ می‌خواهیم در این مطلب بپردازیم به برخی از سوالاتی که در زمینه تولید محتوای الکترونیکی آموزشی پرسیده می‌شوند. با من همراه باشید.

تولید محتوا الکترونیکی چیست؟

اول به این سؤال پاسخ بدهیم که محتوای الکترونیک چیست؟

یکی از تصورات شاید اشتباهی که وجود دارد این است که ما محتوای الکترونیک را با محتوای آنلاین اشتباه می‌گیریم. منظور از محتوای الکترونیک (محتوای آموزشی) محتوایی است که با استفاده از کامپیوتر و یا هر وسیله‌ی دیجیتال دیگری درست شده و تنها از طریق لوازم الکترونیک و دیجیتال امکان استفاده از آن‌ها وجود دارد. حال ممکن است شیوه‌ی دسترسی به این محتوای الکترونیک از طریق اینترنت و شبکه‌های موجود در آن باشد و یا از روش‌های دیگر مانند خرید نرم افزار و سی دی آنها.

محتوای الکترونیک آنلاین نیز محتوایی است که تنها از طریق اینترنت می‌توانیم به آن دسترسی داشته باشیم و استفاده کنیم. پس با این تعاریف هر محتوای آنلاینی محتوای الکترونیک هست ولی هر محتوای الکترونیکی آنلاین نیست. پس بهتر است بیشتر از عبارت محتوای الکترونیک استفاده کنیم تا محتوای آنلاین.

آموزش تولید محتوای اموزشی

دلیل نیاز به تولید محتوا الکترونیکی

دوره‌ای که ما در آن هستیم عصر دیجیتال نامیده می‌شود. اکنون خیلی راحت می‌توانیم هرجایی از شهر که باشیم و در هر زمانی از شبانه روز تاکسی بگیریم؛ غذا سفارش دهیم و یا بدون اینکه نیاز باشد به بانک یا خودپرداز مراجعه کنیم تراکنش‌های خود را انجام دهیم. همه‌ی این‌ها به لطف الکترونیکی شدن دنیای ماست. همه‌ی زمینه‌ها تحت تأثیر قرار گرفته‌اند، حتی آموزش. آموزش از طریق محتوای الکترونیک قبل‌ها کمی محدود بود و چندان طرفداری هم نداشت اما امروزه به فواید آن پی برده‌ایم و بیشتر از آن استفاده می‌کنیم.

محتوای الکترونیکی:

  • به راحتی قابل دسترسی است؛
  • هزینه‌ی چندانی ندارد؛
  • می‌توانیم در ساعات مختلف روز از آن استفاده کنیم؛
  • نیاز به صرف زمان اضافی (رفت و آمد) ندارد؛
  • انرژی زیادی از ما نمی‌گیرد.

این موارد برخی از دلایل نیاز به تولید محتوای الکترونیکی و استفاده از آن است.

تولید محتوای الکترونیکی با پاورپوینت

نرم افزارهای زیادی وجود دارند که امکان تولید محتوای الکترونیکی برای مدارس را فراهم می‌کنند. یکی از پرطرفدارترین نرم افزارها برای تولید محتوای الکترونیکی برای مدارس پاورپوینت است. با استفاده از نرم افزار پاورپوینت می‌توانید اسلایدهای مختلف را همراه عکس، فیلم و متن به نمایش بگذارید و برای انتقال هر قسمت از اسلاید می‌توانید انیمیشن‌های مختلفی قرار دهید.

تولید محتوای الکترونیکی رشد

تولید محتوای الکترونیکی اموزشی ابتدایی

استفاده از محتوای الکترونیکی برای دانش آموزان ابتدایی می‌تواند به فرآیند تدریس بسیار مفید باشد و باعث عمق دهی بیشتر به مطالب در اذهان کودکان شود. می‌توان از محتوای الکترونیک برای آموزش مستقیم درس نیز استفاده کرد و حتماً لزومی نیست که صرفاً کمک اموزشی باشد.

چیزی که باید دقت داشت این است که در تولید محتوای الکترونیکی اموزشی ابتدایی باید تا میزان زیادی از تصاویر استفاده کرد. تصاویر خیلی راحت‌تر درک می‌شوند و تا مدت بیشتری نیز در ذهن باقی می‌مانند. این قاعده تنها برای کودکان نیست و خود ما بزرگسالان نیز اطلاعات تصویری را با سرعت بیشتری دریافت می‌کنیم.

یکی دیگر از مواردی که باید در تولید محتوای الکترونیکی اموزشی ابتدایی به آن دقت داشت این است که کودکان در این دوره بسیار عملگرا هستند و از طریق انجام فعالیت بهتر یاد می‌گیرند؛ به همین دلیل باید در اثنای تدریس الکترونیکی از تمارین مختلف استفاده کرد و سعی کرد فعالیت‌هایی را نیز در نظر گرفت تا دانش آموز بصورت فردی در حین تدریس و یا پس از آن انجام دهد.

 

برای تولید محتوای الکترونیکی آموزشی مدارس چه کار کنیم؟

  • زیاده روی نکنید

بسیاری از مدرسان فایل‌هایی که اماده می‌کنند را بسیار طولانی می‌کنند و بخش‌های زیادی از کتاب را درس می‌دهد. باید دقت داشت که دانش آموز به هنگام استفاده از فایل الکترونیکی تمرکزی که در کلاس داشته را ندارد. باید حجم مطالب را کمتر کرد و به جایان تعداد جلسات را افزایش داد.
    • تمارین بعد از هر تدریس

پس از هر تدریس باید تمارینی را نیز برای دانش آموز در نظر گرفت. این تمارین می‌توانند بصورت انجام فعالیت و یا شرکت در آزمون انلاین باشند. در تمارین نیز نباید زیاده روی کرد و باید میزان معقول را در نظر گرفت.
  • ابزار خود را مشخص کنید

ابزار مناسب را برای تدریس انتخاب کنید. رفتن جلوی تخته و تدریس درس و فیلم گرفتن از آن شاید روش خوبی به نظر برسد ولی دقت دانش آموز در این روش فوق العاده پایین می‌آید و باید از نرم افزارها و شیوه‌ها یهتری استفاده کرد. در تولید محتوای الکترونیکی اموزشی برای مدارس استفاده از PowerPoint، Prezi و نرم افزارهای مشابه پیشنهاد می‌شود.
  • حجم فایل‌ها را کمتر کنید

زمانی که فایل تدریس خود را اماده کردید دقت کنید که با استفاده از نرم افزارهای فشرده ساز حجم آن‌ها را کمتر کنید. در تولید محتوای الکترونیکی برای مدارس میزان حجم فایل مهم است چرا که ممکن است دانش آموزان در دانلود آن مشکل داشته باشند و خانواده اذیت شود و حتی گاهی برخی از دانش اموزان به دلیل اینکه حجم فایل بالاست آن را دانلود نمی‌کند.
  • فرمت فایل‌ها

فرمت فایل‌هایی که برای دانش آموزان در نظر می‌گیرید باید به گونه‌ای باشد که امکان استفاده از آن در اکثر گوشی‌ها و سیستم‌ها وجود داشته باشد.

اگر محتوای شما صوتی است سعی فرمت پیشنهادی برای آن mp3 است. هرچند بیشتر گوشی ها امروزه انواع فایل های تصویری را با فرمت های مختلف اجرا می کنند ولی با این وجود بهتر است که اگر تولید محتوای الکترونکییکی برای مدارس شما فرمت تصویری است با فرمت mp4 ارائه شود تا دانش آموزان در پخش آن مشکلی نداشته باشند.

  • روی تدوین زمان کافی بگذارید

درست است که به عنوان معلم زمان زیادی برای تدوین فایل ها ندارید اما با این وجود روی تدوین فایل های خود حساسیت زیاد به خرج دهید. مثلا اگر می خواهید صدای خود را ضبط کنید در محیطی ساکت و ارام این کار را انجام دهید و به هنگام ویرایش و تدوین، صداهای مزاحم را از صوت خود حذف کنید. باید حساسیت را به حدی برسایند که صدای نفس گرفتن را نیز از صوت خود حذف کنید. با تدوین بیشتر کار نهایی حرفه ای تر شده و دانش آموزان با لذت بیشتری از آن استفاه خواهند کرد.

چرا هر معلم باید خودش تولید محتوا انجام دهد؟

همه ی دانش آموزان سطح یکسانی ندارند و معلم بسته به مدرسه و کلاسی که می رود شیوه ی تدریس خود را عوض می کند. یکی از کارهایی که انجام می شود استفاده از محتوای معلمان دیگر برای دانش آموزان است. البته معلم به تشخیص خود می تواند این کار را انجام دهد ولی اگر خودش برای دانش آموزان تولید محتوا کند به دلیل شناختی که از آن ها دارد روش تدریس مناسب تری به کار خواهد برد.

شما برای تولید محتوای الکترونیکی برای مدارس خود چه کار می‌کنید؟

در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

آدرس ایمیل شما منتشر نمیشه.

پیام شما ارسال شد