10 اشتباه رایج معلمان در تولید محتوا با گوشی

تولید محتوا با گوشی

0

10 اشتباه رایج معلمان در تولید محتوا با گوشی

تولید محتوا با گوشی، مهارتیه که امروزه هر آموزگار حرفه‌ای و خلاقی، برای ارتقاء سطح آموزشی دانش‌آموزانش، به اون نیاز داره. با توجه به شرایط کرونایی این روزها و غیرحضوری شدن مراکز آموزشی، حجم کار معلم‌های عزیز، چند برابر شده. طوری که حتی بعد از پایان ساعات کاریشون، در منزل هم در حال آماده‌سازی مطالب آموزشی و تولید محتوای آموزشی هستن. در چنین شرایطی، واضحه که اگه به تولید محتوا با گوشی تسلط داشته باشن، در هر زمان و مکانی، می‎تونن محتوای مورد نیازشون رو تولید و ارسال کنن.

شما در هر صورت معلم هستید و قراره برای دانش آموزان خود محتوای آموزشی درست کنید، این کار را هم  می‌توانید با ذوق و علاقه انجام دهید و از مسیر لذت ببرید و هم می‌توانید یک کاری را راست و ریست کنید که خودتون هم بهش ایمان ندارید. 

اهمیت توجه به تکنولوژی در آموزش، بر کسی پوشیده نیست. اما برای استفاده از اون، باید به اصولی واقف بود تا هم از انجامش لذت برد و هم کاری که تولید میشه، کار ایده آل و مناسبی از آب دربیاد. برای تولید محتوا با گوشی، نکاتی هست که با رعایت اون‎ها، یک محتوای عالی و بدون نقص برای دانش‌آموزانتون مهیا خواهید کرد. کافیه از اشتباهات رایجی که در انجام این کار وجود داره اجتناب کنین. ما این اشتباهات رو به شما معرفی می‌کنیم و راه‌حل‌های مناسبی برای بی‎نقص بودن کار، در اختیارتون قرار می‎دیم.

انتخاب یک اپلیکیشن سخت و دردسرساز1- انتخاب یک اپلیکیشن سخت و دردسرساز

نرم‌افزارهایی برای تولید محتوا با گوشی وجود دارن که با در اختیار داشتن یکی از بهترین‎هاشون، می‎تونین به‌راحتی یه محتوای فو‎‎ق‎العاده تولید کنین. تولید محتوا با این نرم‌افزارها، کار سختی نیست. با کمی مطالعه و رعایت اصول اولیه از پسش برمی‎یان. اونچه باعث می‎شه بعضی از معلم‌ها، کار با این نرم‌افزار رو در اولویت خودشون قرار ندن، انتخاب یک نرم‌افزار سخت و دردسرسازه. بنابراین تأکید می‌کنیم برنامه‌ای رو انتخاب کنین که باهاش راحت باشین چون در تولید محتوا با موبایل، استفاده از یه اپلیکیشن مناسب، کارهای متفاوت و نتایج ارزشمندتری به دنبال داره.

آموزش تولید محتوای آموزشی در اینستاگرام

2- نداشتن میکروفن مناسب

تولید محتوای آموزشی در قالب فیلم و صدا، جذاب‌ترین شکل تولید محتواست. یکی از بزرگ‌ترین ایراداتی که به این تولیدات گرفته می‎شه، کیفیت پایین صدای اون‎هاست. به‌خصوص اگه قصد تهیه‌ی فیلمی رو در فضای آزاد داشته باشین، حتماً کیفیت ضبط صدا با گوشی پایین‎تره. هرچند دقت و ظرافت زیادی در تهیه‌ی این محصولات به خرج بدین، اگه کیفیت صدا پایین باشه، دانش‌آموزان برای استفاده از اون رغبتی نشون نخواهند داد و استقبال خوبی از کار شما نخواهد شد.

یک میکروفن خوب بخرید: میکروفن‌های خوبی توی بازار موجودن که برای تولید محتوا با گوشی می‎تونین ازشون استفاده کنین. میکروفن پیشنهادی ما بویا ام 1 ، هست. بویا  ام 1، قابلیت ضبط صدا با کیفیت بالایی رو داره و نویزهای ناشی از وزش باد رو خنثی می‎کنه. این میکروفن بدون هیچ مشکلی مستقیماً به دستگاه مورد نظرتون که می‎تونه گوشی موبایل یا دوربین باشه وصل می‎شه و برای همه‌ی افراد، مبتدی تا حرفه‌ای، قابل‌استفاده است. قیمت این میکروفن نسبت به کیفیت بالا و کارایی عالی اون، بسیار اقتصادیه و یک محصول پرطرفدار از شرکت بویا ام 1 هست.

یکی از این مدل ها دو تا میکروفن داره، که برای مصاحبه خوبه، ولی برای معلما همون مدل اولی خوبه. اونی که ارزون تر هم هست.

برای خرید این میکرون‌ها از دی جی کالا روی عکس کلیک کنید.

3- ننوشتن یک سناریوی تدریس حرفه‌ای

سناریوی تدریس در نظام آموزشی کشور ما همچون سایر کشورها، از اهمیت بالایی برخورداره. تهیه‌ی یه سناریو یا الگوی تدریس خوب و مناسب، برای توسعه و افزایش سطح آموزشی، ضروریه. نتیجه‌ای که یه سناریوی تمام‌عیار با خودش به دنبال داره، دوری گزیدن از حفظیات، افزایش خلاقیت در دانش‌آموزان و همچنین معلمان، افزایش اعتمادبه‌نفس در اون‎ها و هدایت بچه‌ها به سمت و سوییه که مدنظر معلمه. که البته سناریو تدریس در ساخت محتوای آموزشی نباید چیزی متفاوت از طرح درسی باشد که شما در نظر گرفته‌اید. 

تایم طولانی ویدئوهای آموزشی

تولید محتوای آموزشی، اهداف آموزشی رو دنبال می‎کنه و اگه فاقد یه سناریوی تدریس حرفه‎ای باشه نشانه‎ی از ناکارآمدیشه. ننوشتن یک سناریوی تدریس حرفه‎ای قبل از تولید محتوا، یه کار غیرحرفه‎اییه و پیامدش اتلاف خودتان خواهد بود، چرا که موقع تدریس رشته کلام را از دست می‌دهید و در تدریس حاشیه می‌روید. بنابراین قبل از اینکه به تولید محتوا با گوشی بپردازین، باید یه سناریوی تدریس بی‌عیب و نقص بنویسین و در تولید محتواتون طبق اون پیش برین. در این صورته که می‎تونین یه محصول قابل‌اتکا به دانش‌آموزانتون ارائه بدین.تایم طولانی ویدئوهای آموزشی

4- تایم طولانی ویدئوهای آموزشی

آموزش مجازی، به‌عنوان یه شیوه‌ی جدید آموزشی و تنها راه‌حل مواجهه با شرایط کنونی، معایب و محدودیت‌های خاص خودش رو به همراه داره. سلامتی جسمانی دانش‌آموزان باید همواره موردتوجه آموزگاران محترم قرار بگیره. تایم طولانی ویدئوهای آموزشی علاوه بر آسیب‌های جسمی، از حوصله‌ی بچه‌ها هم خارجه؛ چون در این سنین، بچه‌ها از منفعل بودن بیزارن، به‌خصوص اگه قرار باشه یه مدت‌زمان طولانی رو جلوی گوشی موبایل به درس گوش بدن، مطمئناً اذیت می شن و این امر کاهش اثرگذاری تدریس و یادگیری رو به دنبال داره.

مدیریت زمان در تولید محتوا با گوشی، اهمیت بسزایی داره. باید تلاش کنین در کوتاه‌ترین زمان ممکن محتوای غنی و پرباری تهیه کنین و کماکان به خاطر داشته باشین که ایده‌آل دانش‌آموزان، یه یادگیری فعاله. پس مجازی بودن آموزش، نباید شما رو از توجه به این خصیصه‌ی ذاتی بچه‌ها غافل کنه.

نداشتن جلوه‌های بصری جذاب و دانش‌آموز پسند5- نداشتن جلوه‌های بصری جذاب و دانش‌آموز پسند

این روزها دانش‌آموزان از محیط مدرسه فاصله گرفتن و حال و هوای درس و مدرسه در اون‎ها کم‌رنگ شده. برنامه‌های آموزشی که در اختیار اون ها قرار می‎گیره باید جذابیت و گیرایی قابل‌توجهی داشته باشه تا بتونه اون‎ها رو به ادامه‌ی حضور در کلاس‌های مجازی ترغیب کنه. نداشتن جلوه‌های بصری جذاب و دانش‌آموز پسند یه ضعف اساسی برای یه تولید محتوای آموزشیه. علاوه بر این، استفاده از جلوه‌های بصری جذاب، تفکر بصری در کودک رو افزایش می‎ده و با تأثیرات مثبتی که بر قوه‌ی تخیل کودک می‎ذاره، منجر به رشد خلاقیتش می‎شه.

تولید محتوا با گوشی، با نرم‌افزارهای مناسب این کار، قابلیت تهیه‌ی ویدئوهای بسیار زیبا و جذاب رو داره. گوشی موبایل همیشه همراهتونه و خیلی راحت و سریع می‎تونین مطالب جدید و سوژه‌های ناب رو شکار کنین و با استفاده از جلوه‌های بصری، جذابیت تماشا و یادگیری مطالب درسی رو در بچه‌ها دوچندان کنین.

حجم زیاد فایل و دانلود نشدن در اپلیکیشن شاد6- حجم زیاد فایل و دانلود نشدن در اپلیکیشن شاد

برنامه‌ی شاد اولین تجربه‌ی نظام آموزشی کشور برای آموزش مجازیه و طبیعیه که مثل هر برنامه‌ی جدیدی، ایراداتی داشته باشه. باوجود اضافه کردن سرورهای جدید و هاردهای پرسرعت، هنوز هم معلمان و دانش‌آموزان با بعضی مشکلات برنامه‌ی شاد درگیرن. بنابراین شما معلم عزیز اگه یه فایل با حجم زیاد تولید کنین، احتمال اینکه اون فیلم در برنامه‎ی شاد برای دانش‌آموزانتون باز نشه، وجود داره.

تسلط کافی شما در تولید محتوا با گوشی، باعث می‎شه در تولید فایل آموزشی، حجم مناسبی رو اعمال کنین و نگران به هدر رفتن وقت و انرژیتون نباشین.

نداشتن اعتمادبه‌نفس7- نداشتن اعتمادبه‌نفس

معلم گرامی، اگه در زمینهی تولید محتوا با گوشی، هیچ‌گونه دانش و مهارتی ندارین، این نباید منجر به از دست رفتن اعتمادبه‌نفس شما بشه. استفاده از این روش، هنوز هم در کشور ما یه اتفاق جدیده و برای یادگیریش هیچ‌وقت دیر نیست. تعداد زیادی از همکاران شما هنوز درصدد یادگیری این برنامه برنیومدن و یادگیری و اجرای اون به سواد و تجربه‌ی معلمی و خلاقیتتون برمی‎گرده. به خودتون و توانایی هاتون ایمان داشته باشین. یک معلم بیش از هر کس دیگه‎ای می‎تونه در تولید محتوا برای دانش‌آموزان موفق باشه.

تولید محتوا یا شلغم شوربا8- تولید محتوا یا شلغم شوربا

نظم در تولید محتوا خیلی مهمه. در هم و بر هم بودن مطالب محتوای تولید شده، دانش‌آموز رو گیج می‎کنه. محتواهای آموزشی شلوغ و درهم‌ریخته، اگرچه بقیه‌ی نکات موردنیاز در اون رعایت شده باشه، بی‌فایده خواهد بود. تولید محتوا با موبایل، کار رو برای تهیه‌ی یه برنامه‌ی جامع و دانش‌آموز پسند ساده می‎کنه. با اعمال نظم و سازمان‌دهی خوب مطالب و مباحث درسی، کیفیت محتوای تولیدی رو به طرز چشمگیری بالا خواهید برد.

البته تولید محتوا با کامپیوتر یا لپتاپ همیشه نتیجه بهتری داره، اگر سیستم مناسبی دارید حتما کار تولید محتوای آموزشی را با نرم افزار تولید محتوا انجام دهید.

9- نداشتن آزمون کوتاه یا کوئیز در آخر هر محتوای آموزشی

وجود یک آزمون کوتاه یا کوئیز در پایان هر محتوای آموزشی، این اطمینان رو ایجاد می‎کنه که اون مبحث درسی کاملاً به دانش‌آموز تفهیم شده و یا اینکه اگه در بخشی از مبحث ابهاماتی در ذهنش وجود داره، شناسایی و دوباره بررسی بشه. اگه چنین آیتمی وجود نداشته باشه، مطمئناً خلائی در کار تدریس احساس می شه.

طراحی آزمون مجازی در آزمون سازهای مجازی، یه راه‌کار فوق‌العاده، برای حل این مسئله ست. به ‌این ‌ترتیب امکانات لازم برای برگزاری یک آزمون آنلاین در اختیار دانش‌آموزان و اولیای عزیز قرار می‎گیره. از مزیت‌های استفاده از آزمون‌های آنلاین می‎شه به‌صرفه جویی در وقت، امکان شرکت از طریق گوشی و ارائه‌ی کارنامه، سریعاً بعد از آزمون و تحلیل آزمون اشاره کرد. کاری که باید انجام بدید، تهیه‌ی یه نرم‌افزار ساخت آزمون آنلاین و نصب اون روی سیستم خودتونه. سؤال و جواب‌ها در نرم‌افزار آزمون آنلاین قابل ویرایشه و ساعت برگزاری آزمون، مدت‌زمان و معرفی شرکت‌کننده‌ها و خیلی از موارد دیگه رو هم به‌دلخواه خودتون می‎تونین تعیین کنین.

چند نمونه آزمون ساز مناسب، به شما معرفی می‌کنیم تا در صورت تمایل بتونین از مزایای اون ها بهره‌مند بشین. آزمون ساز آسان، آزمون ساز باران، آزمون ساز معلم، آزمون ساز آروین، آزمون ساز هوشمند اندروید از فناوران مبتکر همصدا.

10- روش تدریس نامناسب

روش تدریس یه موضوع کلیدی و مهمه. همونطور که می‎دونید در پیش گرفتن یه روش تدریس مناسب، شرایط یادگیری رو تسهیل می‎کنه و تعامل در اون خیلی پررنگه. در یه روش تدریس نامناسب، هدف آموزشی، موضوع درسی، سطح مخاطبان، سن و جنس مخاطبان، امکانات موجود، تعداد دانش‌آموزان ، فضای آموزشی و … در نظر گرفته نمی‎شه و این یعنی ایجاد تنفر از درس و مدرسه در دانش‌آموزان.

تولید محتوا با موبایل، هرچند با کمک جلوه‌های بصری و در اختیار داشتن فن‌آوری روز، بتونه بچه‌ها رو پای کلاس‌های مجازی بکشونه، با نبودن یه روش تدریس مناسب، قادر به حفظ اون ها در این مسیر نخواهد بود.

سخن آخر

بسیاری از معلمان دلسوز کشورمون، محتوای تولیدیشونو در شبکه‌های اجتماعی از قبیل تلگرام و اینستاگرام، در اختیار دانش‌آموزانی غیر از دانش آموزان خودشون هم قرار می‎دن. تولید محتوا با گوشی، این امکان رو بهشون می‎ده که با سرعت و دقت بیشتری به رسالت معلمیشون ادامه بدن. از اون جایی که گوشی هر شخص، بانک اطلاعاتی اون شخصه، در تولید محتوا با گوشی، با دسترسی آسون به تمامی اطلاعات و با کمی خلاقیت، نتایج شگفت‌انگیزی حاصل خواهد شد.

 

آدرس ایمیل شما منتشر نمیشه.

پیام شما ارسال شد