ساختار کنکور زبان 98 با ساختار کنکور زبان 97 چه تفاوتی خواهد داشت؟

0

ساختار کنکور زبان 98 با ساختار کنکور زبان 97 چه تفاوتی خواهد داشت؟

سلام کنکوری عزیز

یادداشتی که امروز برای شما می‌نویسم، چیزی به دانش زبانی شما اضافه نمی‌کند. اما جرقه‌ای در ذهن شما می‌‎زند. شمایی که نمی‌خواهی در کنکور زبان 98 بدون دستاورد برگردی حتما این چند خط را بخوان.

ساختار کنکور زبان 98 چگونه می‌شود؟

گمانه زنی‌هایی مبنی بر تغییر ساختار کنکور زبان 98 وجود دارد. این‌ها همگی از اصلاحات کتاب‌های درسی نشات می‌گیرد. البته دور از انتظار نیست که تغیرات باشد. اما جای سوال اینجاست که گستره این حجم از تغییرات چقدر است؟ اصلا تغییراتی خواهیم داشت یا نه!؟ 

این‌ها بخشی از سوالاتی است که ذهن داوطلبان و  خصوصا دوازدهی‌ها را درگیر کرده‌ است. بسیاری از دانش آموزان علاقه و انگیزه خود را برای تمرین درس زبان انگلیسی از دست داده‌اند و آن دسته از دانش آموزان که انگلیسی کار می‌کنند به علت این گمانه‌زنی ها تمرکز خود را از دست داده اند. 

من خوش حالم که امروز فرصت آن را داشته و با شما سخن بگویم. امروز با دلایل قوی ثابت می‌کنم که این تغییرات چه مزایا و معایبی برای شما دربر دارد. 

تغییر ساختار کنکور زبان 98

اگر بنا را بر این بزاریم که تغییراتی در سوالات و ساختار کنکور زبان باشد؛ چه چیزهایی تغییر می‌کند؟ 

 کورس زبان یا درس زبان در کنکور برای سنجش مهارت شما در انگلیسی است. شما خوب می‌دانید که آزمون‌های دیگری مثل آیلتس (IELTS) و تافل (TOEFL) هم داریم که فقط مهارت زبان انگلیسی را می‌سنجد. یا مثلا آزمون‌های جامع زبان انگلیسی دیگری هم در ایران مثل تولیمو برگزار می‌شود. این‌ها چه تفاوتی با تست‌ها یا سوالات ما در کنکور زبان 97 داشت؟

آیلتس و تافل چهار مهارت Reading, Writing, listening و Speaking را می‌سنجد. کتاب درسی جدید ما هم به این چهار مهارت تمرکز کرده است. اگر تغییراتی صورت بگیرد آزمون کنکور زبان 98 شبیه این‌ها خواهد بود. اما اجازه بدهید خیال شما را راحت کنم. 

چون در کنکور فرصتی برای سنجش مهارت‌های Writing, listening و Speaking وجود ندارد؛ ما در ساختار جدید هم از این مهارت‌ها نخواهیم داشت. پس فقط و فقط ریدینگ (Reading) را خواهیم داشت. گفتنی است ما در سوالات کنکور بخش‌های (Vocabulary & Grammar) همچنین بخش (cloze test) هم داریم.

با توجه به کتاب‌های جدید و آزمون‌های معتبر این دو بخش هم زیر مجموعه‌ای از Reading  هستند. 

ریدینگ کنکور زبان 98 تغییراتی خواهد داشت؟

ریدینگ کنکور زبان 98 همان ساختار قبلی را خواهد داشت. چنانچه در سایر بخش‌ها هم تغییراتی مشاهده شود مربوط به ریدینگ نخواهد بود. 

به علت توجه کم به گرامر (Grammar) در کتاب‌های جدید التالیف، ممکن است سوالات گرامر نسبت به سال‌های قبل هم کمتر شود. اما با توجه به رفتار مشابه طراحان سوال کنکور این هم دور از انتظار است. 

ساختار کنکور زبان 97 چگونه بود؟

کنکور زبان 97 هم از 3 بخش تشکیل شده بود. 

بخش اول مربوط به (Vocabulary & Grammar) که 12 سوال داشت و 48 درصد را شامل می شود. بخش دوم کلوز تست (cloze test) است. این بخش 5 سوال دارد و 20 درصد است. بخش سوم ریدینگ است و 8 سوال دارد و 32 درصد از 100 را به خود اختصاص می‌دهد. 

کنکوری عزیز

دوست داشتم عمیق‌تر این مباحث را باز کنم. ولی می‌بینم تاثیری در رتبه شما نخواهد داشت. شما هم مثل رقیبان خود در این کنکور شرکت می‌کنید و به یکدیگر برتری ندارید مگر  در درس خواندن. بنابراین اگر می خواهید از امروز رتبه خود را بهتر کنید باید در روش درس خواندن خود تجدید نظر کنید. 

چگونه برای کنکور زبان 98 بخوانم؟

در آزمون ورودی دانشگاه ( کنکور) درس‌های مختلفی مورد سنجش قرار می‌گیرد. هر کدام روش خاص مطالعه دارد. زبان انگلیسی را نمی‌توان مثل درس عربی مطالعه کرد یا مثل ادبیات فارسی! هر کدام روش بهینه‌ای برای مطالعه دارد. 

شما هم باید روش بهینه را پیدا کنید. من پیشنهاد می‌کنم در ابتدا بخشی را مطالعه و تمرین کنید که زمان بیشتری می‌گیرد و درصد بیشتری هم به خود اختصاص می‌دهد. در کنکور زبان 98 بخشی که درصد بیشتری به خود اختصاص می‌دهد بخش ریدینگ (Reading) است. ریدینگ 48 درصد است. 

اگر تا روز آزمون بتوانید مهارت تست‌زنی ریدینگ را بدست آورید؛ مطمئن باشید تا روز آزمون سایر بخش‌ها را هم متخصص می‌شوید. البته ما در یک مقاله در مورد تکنیک‌هایی صحبت کردیم که درصد ریدینگ شما را بالا می برد:

چگونه 8 سؤال بخش ریدینگ کنکور زبان 98 را درست پاسخ دهیم؟

مزایا و معایب تغییرات احتمالی در ساختار کنکور زبان 98

درس زبان انگلیسی مثل فیزیک و شیمی نیست که تغییرات برای افرادی که درس می‌خوانند دردسر ساز باشد. برعکس در این درس برای اگر تغییراتی باشد برای همه مثبت است. شما به آینده امیدوار باشید و تمام تلاشتان را بکنید. 

 

 

مقالات خواندنی: 

تدریس خصوصی زبان در تبریز و 10 دلیل یادگیری انگلیسی

تدریس خصوصی کنکور و 10 مزیت استفاده از کلاس کنکوری

تست ریدینگ کنکور مجموعا چند درصد است؟ (روش مطالعه)

تدریس خصوصی زبان در تبریز / تافل و آیلتس

تدریس خصوصی زبان در تبریز برای کنکوری‌ها

آموزش مکالمه زبان انگلیسی برای سفر

آموزش زبان انگلیسی برای تازه کارها | بروزرسانی 2018

آدرس ایمیل شما منتشر نمیشه.

پیام شما ارسال شد