آنچه در این پُست میخوانید:
نرمافزار تولید محتوا در آموزشوپرورش
امروزه معلمان به این نتیجه رسیدهاند که روشهای تدریس ساده، سرد و سختگیرانه گذشته که برای همه ما چیزی جز استرس به یادگار نگذاشته، دیگر کارایی ندارد و اکنون زمان آن رسیده که برای ارتقای کیفیت آموزشی و جذب دانشآموزان با هر جنسیت، سن و سطح، متناسب با هر موضوع و هدفی میتوان یک روش یادگیری نوین را بکار گرفت. در سالهای اخیر استفاده از نرمافزار تولید محتوا در آموزشوپرورش همواره یکی از روشهای تدریس باکیفیت و پربازده بوده که مورد توجه معلمان، دانشآموزان و والدین قرار گرفته است.
کرونا هم نتوانست آموزش را متوقف کند
همانطور که مستحضرید با شیوع ویروس کرونا COVID-19 CORONAVIRUS PANDEMIC مدارس یکی پس از دیگری بهناچار تعطیل شدند و راهی جز تدریس از راه دور، از طریق اپلیکیشن شاد برای معلمان باقی نماند.
اما آموزش از راه دور هنوز توسعه پیدا نکرده است
معلمان تمام تلاششان را میکنند که دانشآموزان جذب شوند آنهم از راه دور که این امر مشکل را کمی پیچیده میکند. خیلی از معلمان آنقدر هنرمند هستند که میدانند مخاطب رو چگونه جذب کنند و با تولید محتوای آموزشی ویدیویی این بستر را فراهم میکنند. اما سؤال اینجاست برای تولید یک محتوای آموزشی خوب باید چه کرد؟
آموزش از راه دور به سبک حرفه ای ها
از آنجا که امیدی به محو ویروس کرونا در کوتاهمدت نیست، اغلب ما به این نتیجه رسیدهایم که باید به آموزش مجازی ادامه دهیم و درعینحال باید بکوشیم تا سطح آموزشیمان نهتنها افت نکند بلکه شاهد ارتقای کیفیت آن نیز باشیم.
بهگونهای که دانشآموزان از این نوع آموزش خسته و دلزده نشوند و والدینشان نیز بهتنهایی بار این آموزش از راه دور را به دوش نکشند.
ما معلمان باید بدانیم یک محتوای آموزشی خوب چه ویژگیهایی دارد؟ برای پاسخ به این سؤال، آشنایی با یک یا چند نرمافزار تولید محتوا در آموزشوپرورش، اهمیت پیدا میکند.
چرا باید تولید محتوای آموزشی داشته باشیم؟
زمانی که مجبور به آموزش از راه دور و بصورت آنلاین هستیم روشهای مختلفی وجود دارد. سه روش اصلی به ترتیب زیر هستند:
استفاده از قابلیت پخش زنده که درآن معلم با تنظیم دوربین روی تخته یا برگه یا کتاب شروع به تدریس میکند. این شیوه تدریس به دلیل اینکه معلم زمانی را صرف تدوین نمیکند وقت کمتری میگیرد ولی مشکل اساسی که وجود دارد امکان وجود صداهای مزاحم حین تدریس است. مشکل دیگری نیز که وجود دارد این است که به هنگام تدریس مسلماً روی بعضی از قسمتهای کتاب خط کشیده میشود و نکتهای بیان میشود و اجرای این روش برای همهی کلاسها ممکن نیست چون قبلاً یکبار روی کتاب چیزی نوشتهاید.
همچینن پخش زنده برای تمامی کلاسهایی که معلم درسی را با آنها دارد زمان بسیار زیادی خواهد گرفت. همچنین برای دانش آموزانی که به کلاس آنلاین نرسیدهاند ممکن است امکان استفاده از فایل وجود نداشته باشد و یا اگر این امکان وجود داشته باشد باز هم ممکن است تاثیرگذاری اصلی را نداشته باشد.
روش دیگر این است که از محتوای تولید و منتشر شده در فضای اینترنت مانند آپارات استفاده کنیم. تولید محتوای آموزشی که توسط دبیران دیگر انجام شده مسلماً متناسب با دانش آموزان خودشان است؛ چراکه هر معلم متناسب با تواناییها و ویژگیهای دانش آموزان خود تدریس میکند. همچنین دانش آموزان محتوایی که توسط شخص دیگری تهیه شده را چندان مانند حرفهای معلم خود جدی نخواهند گرفت و در فرآیند یادگیری آنها مشکل به وجود خواهد آمد.
تولید محتوای آموزشی توسط خود معلم شاید بهترین گزینه باشد. درست است که شما زمان زیادی را صرف تدریس میکنید ولی در نهایت باید دقت داشته باشید که یکبار این کار را انجام میدهد و تنها کافیست فایل تهیه شده را در کلاسهای انلاین مختلف مورد استفاده قرار دهید. مورد بعدی این است که قابلیتهای فراوانی مانند هایلایت کردن بخشی از تصویر، استفاده از کلیپ و تصویرهای متنوع و انیمیشین ها در تولید محتوای آموزشی با نرم افزارهای مخصوص وجود دارد که فرآیند تدریس را از یکنواختی خارج میکند.
همانطور که گفتیم زمانی که شما تولید محتوای آموزشی را خودتان انجام میدهید میتوانید بسته به نیاز و تواناییهای دانش آموزان خود این کار را انجام دهید تا دانش آموزان یادگیری بهتری داشته باشند.
همچنین فایلی که تهیه میکنید را میتوانید در بسترهای مختلف آنلاین مانند اینستاگرام، یوتیوب و یا آپارات منتشر کنید تا سایر افراد نیز از آن استفاده ببرند.
محتوای آموزشی خوب چه ویژگیهایی باید داشته باشد؟
شیوع کرونا و خانهنشین شدن و یکنواختی زندگی برای دانشآموزانی که در دورهی پر از شور و هیجان زندگی خود هستند بسیار ناراحتکننده است. این روزها همهی آموزشها بدون تعامل مستقیم دانشآموز با معلم و از طریق برنامه شاد یا تماشای فایلهای صوتی و تصویری صورت میگیرد.
واضح است که دیگر دانشآموزان خسته شدهاند. پس باید به دنبال یک محتوای آموزشی خوب و متنوع و بینقص باشیم تا بتوانیم سطح آموزش، تعلیم و تربیت را از راه دور ارتقا بخشیم. برای گیرا بودن مفاهیم آموزشی بهتر است آنها را توسط یک عکس یا انیمیشن به تصویر بکشید و با زبان صمیمی برای دانشآموزان شرح دهید تا برایشان بیشتر قابلدرک باشد.
محتوای آموزشی مطلوب متشکل از متن، عکس، انیمیشن و صوت است. در نظر داشته باشیم که محتوای آموزشی ما باید ساده و قابلفهم و بررسی باشد. قابلیت برطرف کردن نیاز مخاطب را داشته باشد. کاملاً مستند و علمی باشد و طبق الگوهای رفتاری صحیح ساخته شود.
برای تولید محتوای آموزشی چه نرمافزارهایی را باید یاد گرفت؟
از گزینههای مختلفی بهعنوان نرمافزار تولید محتوا در آموزشوپرورش میتوان استفاده کرد که در ادامه به معرفی برخی از پرکاربردترین آنها میپردازیم.
قبل از استفاده از پکیجهای آموزش نرمافزارهای تولید محتوا در آموزشوپرورش، ابتدا از خود بپرسید:
- که چه چیزی را میخواهید به چه کسانی یاد دهید؟
- هدف از تعلیم چیست؟
- از نرمافزاری که در حال فراگرفتن آن هستید چه انتظاری دارید؟
ابتدا به سوالات پاسخ دهید و سپس متناسب با رفع نیازهای مخاطب نسبت به انتخاب نرمافزار تولید محتوا در آموزشوپرورش، اقدام کنید.
بهطورکلی این نرمافزارها به 5 دسته تقسیم میشوند که به فراخور نیاز خود میتوانید از آنها استفاده بهینه کنید.
- برای تولید محتوای متنی، نرمافزار Microsoft Word بهترین گزینه است.
نرمافزار Photoshop امکانات بینظیری برای تولید محتوای تصویری در اختیارتان قرار میدهد. حتی با استفاده از بعضی امکانات برنامه Paint در خودِ ویندوز هم میتوانید محتوای تصویری ساده و درعینحال گیرایی خلق کنید.
- برای تولید محتوای صوتی، هرچند برنامههایی مثل Adobe Audition میتوانند گزینههای خوبی باشند، اما اگر نیازی به انجام کارهایی مثل میکس صدا نداشته باشید، میتوانید با یک رکوردر سادهی گوشی هم صدایتان را با کیفیت مطلوب ضبط کنید.
- از بین نرمافزارهای تولید محتوای ویدیویی Photoshop، Adobe After Effect و بالاخص Camtasia گزینههای خیلی خوبی هستند که برای تولید محتواهای پیشرفتهتر، فراگیری آنها کمک زیادی به شما میکند.
از بین نرمافزارهای تولید محتوای آموزشی الکترونیکی از بین گزینههای مختلف، پاورپوینت و Articulate Storyline گزینههای بسیار خوبی محسوب میشوند. البته توجه کنید که گاهی نمیتوان مرزبندی دقیقی بین نرمافزارها قائل شد. مثلاً نرمافزار Camtasia علیرغم اینکه یک برنامه ساخت محتوای ویدئویی محسوب میشود، در رده نرمافزارهای تولید محتوای آموزشی الکترونیکی نیز دستهبندی میشود.
آموزش نرمافزار تولید محتوا در آموزشوپرورش
شما یک معلم مبتدی هستید یا یک معلم حرفهای؟ آیا تابهحال با نرمافزارهای تولید محتوا کارکردهاید؟ چقدر از کامپیوتر و نرمافزارهای آن سر درمی آورید؟ آیا تاکنون صورت عملی پروژههای آموزشی را دیدهاید؟
اصلاً جای نگرانی نیست. آژانس کنکور به شما مجموعهای معرفی میکند که کار آن آموزش نرمافزار تولید محتوا است و شما را در هر سطحی که باشید یاری خواهد کرد. این پکیج آموزشی تولید محتوای الکترونیکی مشخصاً برای پیشبرد اهداف آموزش مجازی ساخته شده و به شما معلمان گرامی کمک میکند تا یک آموزش مجازی باکیفیت و قابلفهم را برای دانشآموزانتان طراحی کنید. در این نرمافزار آموزش تولید محتوا، شما کار با تکتک نرمافزارهایی را که برای تولید محتوای متنی، تصویری و صوتی از آن استفاده میشود، با زبانی ساده یاد میگیرید تا بتوانید سطح کیفی آموزش تان را به بهترین شکل ممکن ارتقا دهید.
این پکیج نرمافزار تولید محتوا در آموزش و پرورش توسط یک معلم باسابقه و حرفهای طراحیشده و تنها شامل آموزش نرمافزار تولید محتوا نیست. بلکه آموزشی که در این مجموعه برای شما معلمان عزیز آماده شده مباحث پایهای را نیز شامل میشود و شما فوتوفن تدریس را مانند آب خوردن یاد میگیرید. بهعبارتدیگر، این مجموعه، کاملترین آموزش موجود در حوزه تعلیم برای معلمان و دانشجو معلمان عزیز است. در این دوره سه نرمافزار معروف و حرفهای پاورپوینت، فتوشاپ و کمتازیا را با زبانی روان، در حد نیاز و بهطور کاربردی یاد میگیرید.
سخن آخر
ما با ارائه این دورهی نرمافزار تولید محتوای آموزشی” از شما یک متخصص میسازیم. ” ما این اطمینان را داریم که با فراگیری این پکیج حرفهای و بهروز شما را در مسند یک معلم نمونه خواهیم دید.